Voor Mia ...

  • Bernadette

    Hoi Mia ,

    Bedankt voor je reactie .

    Even het volgende de posting ADHD en school is juist doelgericht op de schoolsituatie voor het onderwijs in Nederland .

    Juist door de hiaten in de wet L.G.F komen steeds meer kinderen in de knel en moeten de scholen eerst steeds meer aan eisen voldoen met de speciale kinderen voordat het rugzakje mag aangevraagd worden .

    De schoolleiding moet nu aan het REC kunnen laten zien wat voor extra inzet ze hebben getoond , meestal is dat nog niets , terwijl ze feitelijk al een behandelingsplan moeten volgen .

    Ik krijg steeds meer signalen dat juist daarom kinderen vast lopen .

    Toen ik twee jaar geleden een rugzakje aanvroeg voor mijn kind was dat nog anders , de ambulante begeleiding zorgde voor dat plan , nu zijn de feiten veranderd .

    Al zijn de onderzoekscijfers gebaseerd op Amerika , de artikelen die nu volgen gaan over het functioneren in de klas , de leerkrachten krijgen tips hoe om te gaan met ADHD , feitelijk al de beginfase voor het beleidsplan.

    Dat neemt niet weg dat eerst beschreven word , wat ADHD is en wat het gevolg daarvan is.

    Vele ouders lopen tegen het feit aan dat veel leerkrachten de struisvogel -politiek hanteren , Wat er niet is , hoeven ze niet te zien .

    Bedankt voor je link naar jullie site , ik hoop dat vele ouders van hier , daar een kijkje op gaan nemen , want ook die problemen zijn de meeste niet vreemd , gr Bernadette

  • Mia

    Leerlingen die niet voldoen aan het gemiddelde van de klas komen al snel in de problemen, dit komt niet alleen door de hiaten in de wet L.G.F.

    Dyslectische leerlingen bv. komen niet in aanmerking voor een rugzakje, ouders van deze kinderen krijgen dus ook niet te maken met het REC.

    Deze ouders zijn geheel afhankelijk van de goodwill van de school waarop hun kind zit, een school die al gekozen is vaak lang voordat de problemen zich openbaarden.

    Het is vaak onmogelijk om een kind met een leerstoornis tussentijds over te laten plaatsen naar een andere school.

    Ook komen kinderen met dyslexie niet meer in aanmerking voor het speciaal onderwijs, sinds de wet WSNS in werking is gesteld horen deze kinderen in het reguliere onderwijs begeleid te worden.

    De kennis over dyslexie in het onderwijs is helaas ver beneden pijl en ouders zijn al snel deskundiger dan de gemiddelde docent.

    Ik neem aan dat dit voor meer stoornissen zo is.

    Groeten Mia

  • Bernadette

    Hoi ,

    Dus zolang Den Haag op dit tempo blijft voortborduren zullen het vooral de ouders moeten zijn die uiteindelijk het heft in handen moet nemen .

    Eind januarie is er in de tweede kamer pas een debat over de L.G.B en over het project W.S.N.S wat overigens zo slecht voorberreid was dat het al gedoemd was te mislukken .

    Ouders zullen bij het solliciteren naar een goede school voor hun peuter of puber zelf al genoeg voorbereid moeten zijn , vragen wat het beleid is over discalculie , vragen naar een dislectiekaart , vragen naar het rugzakje ….

    Overigens het laatste heeft mijn zoon op zijn veertiende gekregen en een half jaar later heb ik het al weer opgezegd , het ging op aan bureaucratie . Ik had daar geen vertrouwen in , wat niet wil zeggen dat het op alle scholen zo er toe hoeft te gaan .

    ADHD kan dan wel in cluster vier vallen , maar ook hier worden de regels aangepakt , wat dus nogmaals inhoud dat ze eerst moeten aantonen wat het reguliere onderwijs zoal ondernomen heeft om het kind voor de school te behouden en dan kom je weer uit op jou verhaal , de gemiddelde ouder weet inmiddels meer over de stoornissen dan de leerkracht voor de klas .

    De ouders zullen zich moeten bundelen liever gisteren , dan vandaag .

    Maar als de vereniging van ouders en onderwijs al komt met plannen als afschaffing van speciaal onderwijs , word het tijd dat er een andere groepering zich bundelt , ik doe mee , groet Bernadette

  • Mia

    Geweldig Bernadette,

    Je kunt je opgeven bij leerrechtdag@gmail.com

    Hoe meer mensen de 20e april naar Den Haag komen hoe groter de vuist is die we kunnen maken richting de politiek, dus wie volgt?

    Overigens wil ik jullie een complimentje geven voor dit prikbord, jullie zijn behoorlijk actief en vooral een complimentje aan Bernadette voor goede informatie die je geeft.

    Menig ander prikbord kan hier nog wat van leren!

    Groeten MIa