ADHD -School 1 ......

  • Bernadette

    Het ADHD -kind in de klas .

    ADHD en schools fuctioneren …..

    Kinderen met ADHD lijken minder dan andere kinderen te profiteren van het hun geboden onderwijs . De prestraties van deze kinderen blijven vaak achter op grond van hun intilligentie zou verwachten .

    De schoolloopbaan van deze kinderen verloopt dan ook vaak moeizaam :deze kinderen halen lage cijfers , blijven vaker zitten , hebben meer remidiale hulp nodig en gaan vaker naar het speciaal onderwijs dan andere kinderen .

    Onderzoekers uit Amerika wijzen uit dat meer dan de helft van de kinderen met ADHD in het basisonderwijs minimaal een keer blijft zitten . Een derde van hen behaalt geen diploma van het voortgezet onderwijs .

    Het aantal Amerikaanse studenten met ADHD dat een universitaire opleiding voltooit is 5 % , tegen 40% uit de rest van de populatie .

    De oorzaak van deze schoolse problematiek moet worden gezocht in de drie hoofdkenmerken van ADHD: hyperactiviteit, impulsiviteit en aandachts-concentratiestoornissen . De werkhouding van kinderen met ADHD laat hierdoor te wensen over . Als gevolg van de aandachts-en concentratie-stoornis wordt werk vaak niet afgemaakt .

    De impulsiviteit leidt tot veel onrust in de klas en tot ‘slordigheidsfouten ’De hyperactiviteit tenslotte uit zich in motorische onrust en vaak tot buitensporig veel praten .

    De problemen nemen , als de leerling naar het voortgezet onderwijs gaat , eerder toe dan af . De leerling krijgt met meer leerkrachten te maken , met meer huiswerk en meer verantwoordelijkheden . Er wordt een groter beroep gedaan op het eigen organisatievermogen van de leerling . Tegerlijkertijd is , vergeleken met het basisonderwijs , de begeleiding van leerlingen minder intensief .

    Onderpresteren en schooluitval kunnen het gevolg zijn .

    Bovendien kan dit voortdurend falen op school leiden tot motivatie problemen en stemmingsproblemen . De contacten met medeleerlingen verlopen moeizaam .Niet zelden heeft de leerling een negatief zelfbeeld (het lukt immers niet te voldoen aan eisen en verwachtingen van anderen ).

    Niet alleen de leerling met ADHD zelf ervaart problemen in de schoolse situatie .

    Ook voor de rest van de klas kan de aanwezigheid van een leerling met ADHD gevolgen hebben . Een kind met ADHD kan veel onrust met zich meebrengen en roept niet zelden afwijzende reacties op bij zowel leerkracht als medeleerlingen .

    Om ernstige schoolproblemen te voorkomen zal de aanpak op school aangepast moeten worden aan de mogelijkheden en onmogelijkheden van de leerling . Essentieel hierbij is , dat de ADHD -problematiek door de leerkracht (h) erkend wordt .

    ADHD in combinatie met andere problemen ……….

    Het blijkt helaas zo te zijn , dat kinderen met ADHD een grotere kans lopen om naast ADHD ook andere problemen te hebben .

    Problemen , die op hun beurt ook weer grote gevolgen kunnen hebben voor het functioneren op school . Het gaat dan vooral om gedragsproblemen , problemen in de sociaal -emotionele ontwikkeling en specifieke leerproblemen .

    In 30 -60% van de gevallen vertonen kinderen met ADHD ook gedragsproblemen . Deze kinderen worden beschreven als ‘moeilijk ’of ‘prikkelbaar ’, vertonen oppostioneel of negatief gedrag . Bij de helft van de groep kinderen ontwikkelt dit gedrag zich tot een gedragsstoornis , waarbij het kind agressiever gedrag vertoont en voortdurend sociale en wettelijke regels overschrijdt .

    Voor deze groepen kinderen is het risico op onderpresteren en schooluitval groter wanneer ‘slechts ’sprake is van ADHD .

    ADHD en problemen in de sociaal- emotionele ontwikkeling ……

    Al eerder is beschreven wat de gevolgen van schools onder -functioneren kunnen zijn voor de motivatie en het zelfbeeld van het ADHD -kind . Gevolgen die nog versterkt worden wannner het kind naast de ADHD ook stemmingsstoornissen vertoont . Deze stemmingsstoornissen - het gaat vooral om depressie en angsten - komen voor bij 15- 75 % van de kinderen met ADHD (de schattingen lopen dus sterk uiteen ) . Vooral bij kinderen met ADD , waarbij geen sprake is van hyperactiviteit , worden deze problemen gesignaleerd .

    De aanpak en behandeling van ADHD - kinderen met gedragsproblemen en problemen van sociaal -emotionele aard zal zich in eerste instantie richten op deze problematiek .Ook is werken aan verbetering van de schoolse prestraties een essentieel onderdeel van de behandeling .

    ADHD en specifieke leerstoornissen ……..

    Er zijn deskundigen die ADHD aanmerken als leerstoornis . De discussie hierover is nog niet afgerond . Toch lijkt het beter om ADHD niet te zien als een leerstoornis op zich .

    ADHD heeft geen gevolgen voor de mogelijkheid tot leren . De hyperactiviteit , de impulsiviteit en concentratieproblemen leiden ertoe dat de leerling niet voldoende beschikbaar is om te leren .

    Daarnaast komt bij kinderen met ADHD vaker een specifieke leerstoornis voor dan bij anderen (opnieuw lopen de schattingen veruiteen , van 10-90 %) .

    Het kan dan gaan om cognitieve problemen , om taal problemen(bij kleuters heeft tweederde van de kinderenmet ADHD tevens een taalstoornis , die zich bij deze groep ontwikkelt tot een leerstoornis ) , of om motorische problemen ….

    Word vervolgd …..

  • Mia

    We hoeven voor deze conclusie niet naar Amerika te kijken.

    Ook in het Nederlandse onderwijssysteem komen kinderen met leer-en gedragsstoornissen niet tot hun recht.

    De onderwijsinspectie heeft hier onderzoek naar verricht in opdracht van het ministerie van onderwijs.

    Er is een steekproef gedaan op 400 basisscholen naar de handelingsplannen voor kinderen met dyslexie, adhd, autisme en hoogbegaafdheid.

    Er blijkt voor deze groep leerlingen die toch onder het wsns vallen zeer weinig geregeld te zijn.

    De groep terecht bezorgde ouders heeft deze onderzoeksresultaten op hun website geplaatst.

    www.terechtbezorgdeouders.nl

    Deze groep ouders is ook bezig met de voorbereiding van een actiedag op 20 april in Den Haag voor iedereen die vind dat kinderen recht hebben op passend onderwijs.

    Wij, een groep ouders van kinderen met dyslexie hebben zich al aangemeld voor deelname aan deze leerrechtdag.

    Hopenlijk komt er ook meer belangstelling van ouders met adhd kinderen, omdat ze in het onderwijs tegen dezelfde problemen oplopen als wij.

    De leerrechtdag heeft een eigen website:http://members.lycos.nl/actieleerrecht

  • adhd moeder

    Hoi Mia,

    Ik ben zo'n ouder waarbij het kind echt vast komt te zitten op school, alles gaat goed zeggen ze maar ondertussen moet het kind thuis wel ontzettend veel rekenwerkjes maken om te oefenen.

    Zijn handschrift is onleesbaar zodat de meester vaak niet eens de moeite neemt om het echt goed te controleren.

    Klassiekaal behandelde lessen die de kinderen dan schriftelijk zelfstandig moeten maken na de hand lopen uit op teken velletjes met af en toe een woordje.

    Het is onleesbaar en ik vraag me echt af of de meester de ingevulde velletjes controleerd omdat hij nogal veel fouten maakt.

    Dit velletje wordt in zijn klapper gestopt en om de 3 weken krijgen ze het mee naar huis om te leren voor proefwerk.

    Je snapt natuurlijk dat het niet te leren is, onleesbaar, veel fouten antwoorden en zo onoverzichtelijk dat zelfs ik als ouder er moeite mee heb om te begrijpen wat hij nu bedoeld met een antwoord.

    Triest erg triest dat ze op school blijven volhouden er is niets met m aan de hand, de punten zijn goed!

    Al 3 jaar loop ik te slepen met van alles wat ik over adhd thuis heb, ze lezen het maar ze doen er niets mee.

    Er staat niets in over de manier van aanpak in zijn leerlingendossier.

    Ja dat hij medicijnen slikt hoelaat en dat hij onder behandeling is.

    Kom op, ben ik nou gek.

    De leraren moeten eens wakker worden……want mijn kind heeft hele grote problemen op school, maar hun kijken alleen naar de punten.

    Ja en hoe hij daar aan komt is voor mij een raadsel……………………..

    Een opmerking van de directrise dat het knap is dat hij zo goed heeft gescoord met zijn adhd is misschien goed bedoeld, maar ik kijk er nu toch even heeeeel anders tegen aan.

    Er moet nu iets gebeuren anders gaat het mis, het is al mis want anders klaag ik niet.

    Groetjes adhd moeder

  • Mia

    Helaas vallen zeer veel leerlingen met leer en/of gedragsstoornissen buiten de boot in het onderwijs.

    Het word hoog tijd dat men artikel 8.4 van de wet op het basisonderwijs na gaat leven.

    “Ten aanzien van leerlingen die extra zorg behoeven, is het onderwijs gericht op individuele begeleiding die is afgestemd op de behoeften van de leerling”

    Op 20 april gaan we dit recht vieren in Den Haag en ik hoop dat ook veel ouders van adhd kinderen zich bij deze actiedag aansluiten.

    We hopen op een grote opkomst zodat we kunnen laten zien dat klagende ouders geen uitzondering zijn zoals scholen ons wel voorhouden.

    Het word tijd dat we ons organiseren, of je kind nu adhd heeft of dyslexie of welke andere handicap of stoornis, ze hebben recht op passend onderwijs.