Het ADHD -kind in de klas .
ADHD en schools fuctioneren …..
Kinderen met ADHD lijken minder dan andere kinderen te profiteren van het hun geboden onderwijs . De prestraties van deze kinderen blijven vaak achter op grond van hun intilligentie zou verwachten .
De schoolloopbaan van deze kinderen verloopt dan ook vaak moeizaam :deze kinderen halen lage cijfers , blijven vaker zitten , hebben meer remidiale hulp nodig en gaan vaker naar het speciaal onderwijs dan andere kinderen .
Onderzoekers uit Amerika wijzen uit dat meer dan de helft van de kinderen met ADHD in het basisonderwijs minimaal een keer blijft zitten . Een derde van hen behaalt geen diploma van het voortgezet onderwijs .
Het aantal Amerikaanse studenten met ADHD dat een universitaire opleiding voltooit is 5 % , tegen 40% uit de rest van de populatie .
De oorzaak van deze schoolse problematiek moet worden gezocht in de drie hoofdkenmerken van ADHD: hyperactiviteit, impulsiviteit en aandachts-concentratiestoornissen . De werkhouding van kinderen met ADHD laat hierdoor te wensen over . Als gevolg van de aandachts-en concentratie-stoornis wordt werk vaak niet afgemaakt .
De impulsiviteit leidt tot veel onrust in de klas en tot ‘slordigheidsfouten ’De hyperactiviteit tenslotte uit zich in motorische onrust en vaak tot buitensporig veel praten .
De problemen nemen , als de leerling naar het voortgezet onderwijs gaat , eerder toe dan af . De leerling krijgt met meer leerkrachten te maken , met meer huiswerk en meer verantwoordelijkheden . Er wordt een groter beroep gedaan op het eigen organisatievermogen van de leerling . Tegerlijkertijd is , vergeleken met het basisonderwijs , de begeleiding van leerlingen minder intensief .
Onderpresteren en schooluitval kunnen het gevolg zijn .
Bovendien kan dit voortdurend falen op school leiden tot motivatie problemen en stemmingsproblemen . De contacten met medeleerlingen verlopen moeizaam .Niet zelden heeft de leerling een negatief zelfbeeld (het lukt immers niet te voldoen aan eisen en verwachtingen van anderen ).
Niet alleen de leerling met ADHD zelf ervaart problemen in de schoolse situatie .
Ook voor de rest van de klas kan de aanwezigheid van een leerling met ADHD gevolgen hebben . Een kind met ADHD kan veel onrust met zich meebrengen en roept niet zelden afwijzende reacties op bij zowel leerkracht als medeleerlingen .
Om ernstige schoolproblemen te voorkomen zal de aanpak op school aangepast moeten worden aan de mogelijkheden en onmogelijkheden van de leerling . Essentieel hierbij is , dat de ADHD -problematiek door de leerkracht (h) erkend wordt .
ADHD in combinatie met andere problemen ……….
Het blijkt helaas zo te zijn , dat kinderen met ADHD een grotere kans lopen om naast ADHD ook andere problemen te hebben .
Problemen , die op hun beurt ook weer grote gevolgen kunnen hebben voor het functioneren op school . Het gaat dan vooral om gedragsproblemen , problemen in de sociaal -emotionele ontwikkeling en specifieke leerproblemen .
In 30 -60% van de gevallen vertonen kinderen met ADHD ook gedragsproblemen . Deze kinderen worden beschreven als ‘moeilijk ’of ‘prikkelbaar ’, vertonen oppostioneel of negatief gedrag . Bij de helft van de groep kinderen ontwikkelt dit gedrag zich tot een gedragsstoornis , waarbij het kind agressiever gedrag vertoont en voortdurend sociale en wettelijke regels overschrijdt .
Voor deze groepen kinderen is het risico op onderpresteren en schooluitval groter wanneer ‘slechts ’sprake is van ADHD .
ADHD en problemen in de sociaal- emotionele ontwikkeling ……
Al eerder is beschreven wat de gevolgen van schools onder -functioneren kunnen zijn voor de motivatie en het zelfbeeld van het ADHD -kind . Gevolgen die nog versterkt worden wannner het kind naast de ADHD ook stemmingsstoornissen vertoont . Deze stemmingsstoornissen - het gaat vooral om depressie en angsten - komen voor bij 15- 75 % van de kinderen met ADHD (de schattingen lopen dus sterk uiteen ) . Vooral bij kinderen met ADD , waarbij geen sprake is van hyperactiviteit , worden deze problemen gesignaleerd .
De aanpak en behandeling van ADHD - kinderen met gedragsproblemen en problemen van sociaal -emotionele aard zal zich in eerste instantie richten op deze problematiek .Ook is werken aan verbetering van de schoolse prestraties een essentieel onderdeel van de behandeling .
ADHD en specifieke leerstoornissen ……..
Er zijn deskundigen die ADHD aanmerken als leerstoornis . De discussie hierover is nog niet afgerond . Toch lijkt het beter om ADHD niet te zien als een leerstoornis op zich .
ADHD heeft geen gevolgen voor de mogelijkheid tot leren . De hyperactiviteit , de impulsiviteit en concentratieproblemen leiden ertoe dat de leerling niet voldoende beschikbaar is om te leren .
Daarnaast komt bij kinderen met ADHD vaker een specifieke leerstoornis voor dan bij anderen (opnieuw lopen de schattingen veruiteen , van 10-90 %) .
Het kan dan gaan om cognitieve problemen , om taal problemen(bij kleuters heeft tweederde van de kinderenmet ADHD tevens een taalstoornis , die zich bij deze groep ontwikkelt tot een leerstoornis ) , of om motorische problemen ….
Word vervolgd …..