Ouders en Volwassenen ,
Inmiddels heb ik nu drie artikelen/hoofdstukken geplaats over wat en ADHD is , zoals ik al eerder vertelde komt het uit een brochure voor leerkrachten primair onderwijs .
Ik heb nog zo,n veertig a-viertjes te gaan , van jullie wil ik graag zelf horen of er behoefte is om ze komende weken te plaatsen , het is dus gericht op het lagere school gebeuren .
Alvast een stukje over pictogrammen , wacht jullie reactie,s wel af ……
Pictogrammen :
Doordat het kind van zichzelf structuur arm is , heeft het er behoefte aan dat een ander structuur voor hem aanbrengt . Als het kind de dag die voor hem ligt niet kan overzien , is dit een garantie voor gedragsmoeilijkheden . Om op een eenvoudige manier structuur in de schooldag aan te brengen is het gebruik van pictogrammen heel geschikt .
Hiermee wordt het dagritme aangegeven .
Aan het begin van de dag hang je samen met de kinderen de platen in de juiste volgorde voor de ochtend . Aan het begin van de middag doe je dit voor de rest van de dag .
Niet alleen voor het ADHD -kind brengt dat een stukje rust , maar ook voor de andere kinderen .
Oudere kinderen zou je een rooster kunnen geven zodat zij weten wat hen te wachten staat .
Wanneer er veranderingen in het rooster optreden moet je dit wel duidelijk van tevoren melden .
Groet Bernadette