Na drie postingen van .......

  • Bernadette

    Ouders en Volwassenen ,

    Inmiddels heb ik nu drie artikelen/hoofdstukken geplaats over wat en ADHD is , zoals ik al eerder vertelde komt het uit een brochure voor leerkrachten primair onderwijs .

    Ik heb nog zo,n veertig a-viertjes te gaan , van jullie wil ik graag zelf horen of er behoefte is om ze komende weken te plaatsen , het is dus gericht op het lagere school gebeuren .

    Alvast een stukje over pictogrammen , wacht jullie reactie,s wel af ……

    Pictogrammen :

    Doordat het kind van zichzelf structuur arm is , heeft het er behoefte aan dat een ander structuur voor hem aanbrengt . Als het kind de dag die voor hem ligt niet kan overzien , is dit een garantie voor gedragsmoeilijkheden . Om op een eenvoudige manier structuur in de schooldag aan te brengen is het gebruik van pictogrammen heel geschikt .

    Hiermee wordt het dagritme aangegeven .

    Aan het begin van de dag hang je samen met de kinderen de platen in de juiste volgorde voor de ochtend . Aan het begin van de middag doe je dit voor de rest van de dag .

    Niet alleen voor het ADHD -kind brengt dat een stukje rust , maar ook voor de andere kinderen .

    Oudere kinderen zou je een rooster kunnen geven zodat zij weten wat hen te wachten staat .

    Wanneer er veranderingen in het rooster optreden moet je dit wel duidelijk van tevoren melden .

    Groet Bernadette

  • ella

    ga maar door met het plaatsen van deze artikelen bernadette!! ik vind ze erg interesant !

    even een vraagje over picto's ..

    wij gaan hier mee beginnen ..

    wat raad je aan

    oom een bord te maken met de dagen van zondag tm zaterdag ,zodat hij kan zien wanneer hij naar school moet en wanneer niet en wanneer hij bv gym heeft ??

    of elke dag een bord met daar de picto's van die dag op ??

    het is voor mij zoon van 4 jaar maar het lijkt me ook erg handig voor mijn zoon van 7 jaar ,die de dagen van de week nog niet kent en elke dag vraagt ,: moet ik vandaag naar schol enz…

    ik vind het zelf erg moeilijk hoe ik dit het beste kan doen…

    heb van school een aantal boekjes met mooie duidelijke nijntje picto''s mee gekregen ,die ik kan copieren…

    graag advies …

    gr ella

  • Bernadette

    Hoi Ella ,

    Eigenlijk geef je zelf het antwoord al , ik zou als ik jou was dus voor elke afwisselende dag een uitzondering maken .

    Want uit mijn eigen ervaring is het ook zo dat ze juist in het weekend de kluts kwijt raakten .

    De weekenden moeten een moment van rust zijn , uitslapen of wat dan ook .

    Doe dit in overleg met school , heb je ook n.l pictogrammen voor de weekends enz.

    Al de artikelen die ik dus vanaf nu zou plaatsen zijn gericht aan de leerkracht en is ook gericht aan , wat niet betekent dat de ouders er niets aan zou hebben , scheelt ze veel uitleg .

    Maar het punt voor mezelf is dat ik en alles zo snel mogelijk wil plaatsen en niet zonder groen licht van jullie telkens mijn naam in beeld wil hebben , is n.l niet de bedoeling van moderators , gr Bernadette

  • miek

    hoi

    ook ik vind het erg intresant allemaal

    groetjes miek

  • anoniem

    hey det, ik vind het super hoor!!

  • adhd moeder

    Jaa, doorgaan bernadet, meer informatie die denk ik veel ouders kunnen gebruiken voor onder andere school

    En leuke plaatjes van picto grammen kun je onder deze link vinden

    http://diddldagritme.jufnaomi.nl/

    wij zijn er mee begonnen gaat erg goed ook hebben we een pictogenda aangeschaft informatie kun jeonder deze link vinden

    http://www.pictogenda.nl/secties/pictogenda2005/agenda/agenda.asp?rubriek=faq

    Hoop dat het allemaal lukt met de limks, en succes.

    En Bernadet tik je maar suf want ik vind het erg leerzaam voor onderwijzend personeel.

    Groetjes adhd moeder

  • M@ria

    Ja hier hebben we wat aan bernadette!!

    ga zo door .

    maria

  • kim

    Had ik dit maar gehad toen mijn dochter 3 of 4 jaar was.

    Tips voor school en thuis en nog goed te gebruiken ook.

    Dus graag meer !!

    vr groet kim

  • seetje

    hoi bernadette. erg fijn dat je dit wilt doen. ik lees het met erg veel nieuwsgierigheid. super, bedankt voor je tijd . die je er toch in wilt steken. groetjes seetje.

  • Greet

    Blijven tikken, meisje!

    Ik print het alvast uit en hang het straks omhoog in de leraarskamer omdat ik denk dat er ook nuttige info in staat voor het middelbaar onderwijs. want ook al sta ik in het speciaal onderwijs, toch is adhd nog steeds een moeilijke zaak.

    Nu de collega's nog zo ver krijgen dat ze het lezen hè…

    Groetjes, Greet