Gevolgen van ADHD .

Voor het kind:

- door negatieve reactie,s laag zelfbeeld ;

- door afwijzing minder gelegenheid tot oefening van sociale vaardigheden ;

-door aandachtsproblemen achterblijven op school , voortijdig school verlaten .

Voor de ouders:

- Kritiek van de omgeving

-onzekerheden en frustratie over hun opvoeding ;

-extra belasting voor de relatie onderling ;

- extra belasting voor de relatie met andere kinderen

Voor de broertjes en zusjes (brusjes )

- een gezin dat “anders ”is;

-een gezin waarin met twee maten wordt gemeten ;

- een gezin waarin minder aandacht is voor de ‘gewone ’kinderen .

Voor de leerkrachten :

- een kind dat veel negatieve aandacht vraagt ;

- een kind dat veel indivuduele aandacht nodig heeft om tot prestaties te kunnen komen ;

- onzekerheid en frustratie over de aanpak .

Hoe stelt men vast dat er sprake is van ADHD??

Dat is minder eenvoudig dan het soms lijkt. Er is geen eenvoudige test die kan uitwijzen of een kind ADHD heeft Er is heel wat kennis en ervaring nodig om dit vast te kunnen stellen . Bovendien zegt de diagnose ADHD nog niets over de gevolgen voor de ontwikkeling van het kind . Het is van groot belang dat wordt bekeken hoe de stoornis de onjtwikkeling van het kind beinvloedt :welk effect heeft ADHD op het leergedrag , het gedrag thuis en het omgaan met emoties .

Meestal wordt de diagnose ADHD gesteld door een arts .Doorgaans is dat een kinderpsychiater , een kinderarts of kinderneuroloog . Bij de diagnostiek werkt de arts samen met de ouders , met de leerkracht en met andere deskundigen , zoals een psycholoog of een orthopedagoog .

Voor de diagnostiek verzamelt de arts informatie over :

- de ontwikkelingsproblemen;

-de gezondheidsproblemen ;

-het voorkomen van leer-en gedragsproblemen (en tics ) in de familie ;

-de omgang tussen ouders en kind:

-de relatie van het kind met zijn leerkracht ;

-de omgang met andere kinderen ;

-de leefomgeving ;

- de stress in het gezin (zoals de gezinsleden die ervaren )

De arts verzamelt deze informatie op verschillende manieren ;

- een gesprek met de ouders ;

-informatie met de leerkracht ;

-informatie uit vragenlijsten ;

-eerdere behandelingervaringen;

-lichamelijk onderzoek;

-zijn eigen indruk van het kind;

Uiteindelijk beoordeelt de arts om wat voor soort ADHD- problemen het gaat en welke hinder in zijn ontwikkeling ondervindt van de ADHD .De leefomgeving speelt daarbij ook een rol . Drukke , impulsieve kinderen geven doorgaans minder hinder in een omgeving met genoeg , uitwijkmogelijkheden 'dan bijvoorbeeld op een kleine flat in een drukke stad .

In de diagnostiek wordt ook gelet op de manier waarop ouders spanningen het hoofd bieden , Kinderen met ADHD vragen nu eenmaal veel aandacht van hun ouders en hun leerkracht .

Tenslotte wordt een diagnose gesteld en doet de arts uitspraken over de oorzaken van de bestaande leer-, gedrags -en emotionele problemen . Aan de hand daarvan kan een behandelingsplan worden opgesteld .Verder gaat men na welke psychiatrische catogorie op het kind van toepassing is : hoe noemt men de problemen van het kind .

Afhankelijk van de voorgeschiedenis van hulpverlening- beoordeelt de arts op dat moment ook of het zinvol is medicatie te adviseren .

Bernadette