les aan adhd kind

  • adhd moeder

    Heb een vraag voor jullie,

    Op welke manier wordt er op bij jullie op school rekening gehouden met adhd bij het kind?

    Qua lesgeven, buiten spelen tijdens pauzes, huiswerk en opdrachten maken.

    Ben erg benieuwd naar jullie reactie omdat er bij ons naar 2,5 jaar nog steeds niets mee wordt gedaan.

    Boeken verslagen Een hele jaargang van balans,boeken voor leraren over adhd alles heb ik gedaan om hun een beetje wegwijs te maken in het adhd er zijn.

    Niets wordt er mee gedaan.

    Gevolg nu, kind loopt vast.

    Hoe is het bij jullie gegaan?

    Groetjes adhd moeder

  • miek

    hoi

    mijn kins zit op speciaal onderwijs cluster 4 heeft adhd en autisme

    vorig jaar is een zeer moeilijk jaar voor hem geweest omdat hij niet op zijn stekje zat in die klas,doordat wij dit aangaven zijn Ze met picto`s gestart en moxht hij als het nodig was en hij moest even zijn dolle drukke bui hebben even de klas uit om even uit te waaien

    nu zit hij in een autisten klasje en gaat het best goed met hem

    groeten miek

  • nina

    Hoi adhd moeder,

    Waarom doet de school er niets mee?

    Mijn dochter heeft van groep 1 t/m 3 het rooster in pictogrammen gezien. Haar juf van groep 3 zei dat het voor alle kinderen duidelijk is wat ze kunnen verwachten. Er werd geen onderscheid gemaakt tussen kinderen met en zonder stoornis. Die juf vond dat duidelijkheid en structuur voor alle kinderen goed is. Het was een erg lieve juf die alle kinderen goed in de hand had.

    De kinderen die extra ondersteuning nodig hebben krijgen dat toch wel, daar hebben ze geen diagnose voor nodig. Het is wel dat een diagnose helpt waar de leerproblemen vandaan kunnen komen. Mijn dochter krijgt remedeal teaching en een klassenassistent helpt haar extra.

    Ze hebben op haar school veel aandacht voor kinderen met leerproblemen, stoornissen of andere soorten van sociaal emotionele problemen. Ik denk dat per school scheelt hoe ze daar mee omgaan. Een school moet wel rekening houden met kinderen die extra zorg nodig hebben. Dat mogen ze niet negeren.

    Groetjes

    Nina

  • M@ria

    Wat nina zegt klopt!

    Het verschilt per school, se ene school ziet het wel en wil er aan werken.

    De andere school wil het niet zien en doet er niets aan.

    Zo was het ook bij mijn zoon op school, hij was al een uitzondering door zijn diabetes en vele ziekenhuisbezoeken.

    en omdat hij dus ook een leerachterstand had door vaak in het ziekenhuis en door zijn pdd-nos(geen extra ondersteuning) werd hij nog meer een uitzondering.

    met taal moets hij maar een klas lager mee doen, dus de hele tijd heen en weer , met aardrijkskunde ook een klas lager, en met rekenen ook .

    Het kind liep dus hele dagen heen en weer van groep 3 naar groep 4 , hij was al eens blijven zitten , dus nog een x mocht niet en zij dachten het zo op te kunnen lossen.

    Mijn zoon voelde zich met de dag meer een uitzondering, ging zich ook zo gedragen, had door de pdd-nos al geen vriendjes, en het ging dus niet alleen met leren slechter , maar ook emotioneel, en psygisch.

    Uiteraard vond de school dat er niets aan de hand was.

    Later hoorde ik van iemand uit de MR( medezegensschaps raad) ze wilden Rinardo niet kwijt, omdat hij voor 3 kinderen telde en kinderen zonder problemen voor 1, elke 20 kinderen is een leraar, als er dan al 2 kinderen van Rinardo's soort weggaan, zijn dat 6 kinderen.

    Ze hebben het heel lang tegen kunnen houden, tot dat de psygoloog heeft ingegrepen en die zei, willen jullie dit kind nu helemaal stuk hebben?

    Rinardo is op zijn nieuwe school opnieuw opgebloeit, heeft vrienden, krijgt les op zijn nivo, krijgt ondersteuning, en is geen uitzondering meer.

    Ik had het jaren eerder moeten doen, heb spijt dat ik dat niet gedaan heb.

    Maar ja je weet nooit of je de goede beslissing neemt.

    na de zomervakantie gaat Rinardo naar voortgezet onderwijs, we weten dat hij nog steeds een achterstand heeft, dus we gaan niet weer een uitzondering van hem maken , door hem op gewoon voortgezet onderwijs te doen.

    Rinardo komt fijn tussen zijn soort mensen hij wil geen uitzondering zijn, hier is het heel gewoon dat je wel eens een boze bui hebt.

    Een school waar het heel gewoon is dat je tussen de middag een pilletje krijgt, waar hij durft te vragen als hij iets niet snapt, hij zich niet hoeft te schamen voor zijn tekorten.

    Hij heeft hier zelf voor gekozen en wij vinden dit heel knap.

    En zelfs hier komen de meeste jongeren met een vmbo diploma van school, alleen is hier de mogelijkheid om het in 6 jaar te doen ipv in 4, ik zeg maar zo, doe lekker rustig aan……………………………