blijven vragen..

  • ella

    waar ik opdit moment heel erg tegen aan loop bij mijn 4 jarige zoon(jrk groep,2keer daags 1/4e ritalin)

    dat hij heel erg in zijn vraagstelling blijft hangen…

    hij vraagt iets ,je geeft antwoord ,maar hij blijft het soms uren lang om de zoveel minuten de zelfde vraag stellen…

    wie herkend dit ??

    hoort dit bij het evt hebben van adhd of hoord dit bij een andere diagnose (autisme of zo ? )

    en hoe kan ik dit doorbreken ??

    Gr ella

  • M@ria

    Probeer eens uit te vinden of hij het bij belangrijke dingen ook heeft.

    als je hem smorgens een snoepje/kadootje hebt belooft , weet hij het dan smiddags nog?

    Heel veel kinderen op die leeftijd hebben namelijk als gewoonte om dit te doen, soms word het zelfs standaard.

    bij autisme adhd hoort wel dat het consentratie vermogen minder is , maar dit betekent niet dat ze de dingen ook vergeten als het om de 5 minuten word verteld.

    wat wel bij Pdd-nos hoort is dat een kind niet vaak meer dan 1 opdracht aan kan.

    Mijn zoon doet als ik hem vraag de pyama aan te doen en tanden te poetsen , maar 1 van beide dingen.

    Ook kan ik hem niet voor meerder boodschappen nar de winkel sturen, hij kan er maar 1 onthouden.

    als ik smorgens vertel wat we die dag allemaal gaan doen dan onthoud hij dat ook niet.

    Daar hebben we de pictogrammen en zijn schoolbord voor, daar komt elke dag de indeling op.

    elke morgen kijkt hij op de keukendeur( geverfd met schoolbordverf) wat er die dag gebeuren gaat.

  • Els

    Hoi,

    Ben heel benieuwd of je hier nog meer reacties op krijg. Onze zoon heeft namelijk ‘geen’ adhd, maar gewoon hyperactief, ik had toen ik ten einde raad was van iemand wat pilletjes ritalin gekregen, en ik schrok me rot, want toen bleef hij ook achter elkaar hetzelfde vragen. Het leek wel of ik hem er gewoon niet meer uit kon krijgen. Ik had hem toen trouwens een half pilletje gegeven.

    Onze zoon vraagt als hij ergens mee zit, ook soms heel veel achter elkaar, ik heb dan het idee dat hij het in z'n hoofdje helder moet krijgen, hoe of wat.

    Groetjes,

    Els

  • Albert

    Hallo Els,

    Als ik het goed begrijp, heb je zo maar van iemand Ritalin gekregen en aan je zoon gegeven, zonder dat dit door een arts is voorgeschreven?

    Als dat zo is vraag ik mij af, of je dan ook de de medische achtergrond hebt om dat zomaar aan te durven.

    Er zijn mensen die al moeite hebben met het experimenteren met dieren, laat staan, met hun eigen kinderen.

    Kun je dit eens uitleggen?

    Albert.

  • marmar

    hoi ella

    Ik herken dus dat vragen ook bij onze zoon

    Hij is nu net 7 jaar geworden,maar toen hij 3 jaar was deed hij dat al.

    Maar het ergste vond ik van het vragen,dat hij op het antwoord, ook telkens weer vragen had.

    Ik weet niet of dit bij jullie ook het geval is.

    Dit hebben wij toen ook aan de psychiater gevraagd, wat wij het beste konden doen,en of dat echt bij a.d.h.d hoorde.

    Hij zei dat hij dit wel meer hoorde, maar ook kon liggen aan het kind.

    Die gewoon alles wil weten.

    Dit hoort ook weer bij de leeftijd van het kind, maar bij onze was dat al extreem vroeg.

    Bij ons werd als advies gegeven,dat jullie als ouders aangeven hoe ver dat je gaat met antwoorden, en op d'n duur gewoon moest zeggen,nu is het genoeg en niet verder.

    Leg hem uit dat jij ook niet alles weet(Dat was bij ons dus wel het geval,omdat hij overal op doorvraagde, wist ik het antwoord gewoon niet)

    Dit kon echt af en toe irritant zijn,en werd er echt moe van.

    Was dan wel mooi om te zien, dat hij dat bij andere ook deed, en die gaven maar antwoord.

    Een uur daarna hadden ze het nog over die vraag,en moest dan wel lachen.

    Die personen zeiden dan ook ,hij geeft het echt niet op.lol

    B.v. waar komt het water vandaan?

    wij ; uit de kraan?

    Ja maar hoe komt het in de kraan?

    ja, door de waterleiding,

    ja, maar waar komt die weer vandaan?

    en ga zo maar door totdat je de waterzuivering gehad hebt, met wolken en regen

    Ik hoop dat deze antwoord, ook je vraag was

    p.s. het word vanzelf minder als ze wat ouder worden,en je ook duidelijk aangeeft,nu stop.

    groetjes Marmar

  • nina

    Hoi Ella,

    Misschien snapt hij je gewoon niet. Gaat er in zijjn hoofd iets anders om dat dat jij antwoord.

    Doorbreken door te zeggen dat hij het antwoord zelf moet verzinnen. Dan leert hij zelf nadenken. Resultaat, verrassende theorien waar je over kan doorpraten. Of dat met een stoornis te maken heeft weet ik niet. Ik denk dan aan die reclame van zo'n klein meisje met een zuchtende moeder, die alsmaar “waarom?” vroeg over vlees, “ff checken”.

    Groetjes

    Nina

  • nina

    Beste Els,

    Niet te geloven…… :-(

    Ik veroordeel vrijwel nooit iemand maar als ik dit lees???? Dan spoor je als ouder niet, sorry dat ik het zeg.

    Zoek hulp bij een arts voor je kind en ga niet zelf experimenteren. Het is levensgevaarlijk om een kind op eigen houtje aan medicatie te zetten. Ritalin is geen onschuldig middeltje. Bij verkeerd gebruik kan het onherstelbare schade aanrichten of erger….. en dan ben je pas echt ten einde raad.

    Groetjes

    Nina

  • Rianne

    Wie heeft jouw 4 jarige zoontje Ritalin voorgeschreven? Ik begrijp dit n.l. niet helemaal in je verhaal, want er is blijkbaar nog helemaal geen diagnose gesteld. Wat is een jrk groep?

    Overigens, 4 jarige kinderen hebben de neiging, net als de 2 en 3 jarige, om dingen dubbel te vragen en kunnen dit lang volhouden. Leg je oor maar eens te luister bij een peuter- en kleuter klas. Als de kinderen ouder worden verdwijnt dit. Toch, als jij je zorgen maak over dit dan zou ik het zeker bij de behandelend kinderpsychiater neer leggen. Als het goed is zie je die toch zeer regelmatig!

    En terugkomend op de Ritalin; ik zou zelf mijn kind geen Ritalin geven als er niet eerst een zeer uitgebreid onderzoek is geweest van de kinderpsychiater. En zelfs dan nog terughoudend zijn! Zelf zijn we de boot ingegaan met een kinderarts die we vertrouwden en die ons kind op 5 jarige leeftijd Ritalin voorschreef zonder diagnose en in een verkeerde dosering. Mijn kind werd een wandeld lijk. De kinderarts gaf later toe er geen bal verstand van te hebben. Zorg ervoor dat jezelf verstand krijgt van de materie!!!!! Dan kun je zelf beoordelen welke arts wel en welke niet aan jouw kind mag komen!!!!!

  • ella

    de discussie over ritalin ga ik niet meer aan …

    mede door het vorige prikbord zijn we gestopt met het geven van ritalin en heeft mijn zoon zo'n giga terug val gehad ,daar is hij nu nog niet over heen…

    marmar en nina bedankt voor jullie antwoorden ,

    het is niet zo zeer dat mijn zoon waarom vragen steld zo als dat voorbeeld over water uit de kraan ,maar als hij bv chips vraagt en ik zeg nee ,dan komt hij dat rustig nog 30 keer vragen..

    of als hij weet dat hij naar de gym mag ,dan begint hij smorgens al te vragen of we al weg moeten..(we gaan een picto bord maken ,hopelijk bied dat duidelijkheid)

    of zo als van de week ,hij was al wakker en zij broer sliep nog en op de kamer van zijn broer lag een vliegtuigje van hem …

    hij wilde hem gaan pakken ,maar ik had gezegt dat hij hem mocht pakken als z'n broodje op was ,dan vraagt hij dus telkens (zo'n beetje bij elk hapje )mag ik hem nu pakken ??

    dit soort dingen gaan de hele dag door …

    juf denkt dat het misschien iets in de hersentjes is waardoor hij in de vraagstelling blijft hangen en geen link krijgt tussen de vraag die hij stelde en het gekregen antwoord…

    toch is hij heel goed uit de iq test gekomen ,maar dit soort dingen staan misschien los van elkaar..( ?)

    gr ella