Beste Albert,
Ik lach om je verhaal en herken dit ook bij me zelf. Voordat ik al heb nagedacht over het juiste antwoord zijn de woorden al weer geuit met als resultaat de nodige problemen en hier word ik dan zelf ook wel eens moedeloos van en daarnaast is het ook nog behoorlijk frustrerend omdat je helemaal niet uit bent op conflicten of discussie. Soms heb ik ook geen zin om vragen te beantwoorden en ga hier dan ook verkeerd mee om richting de vragensteller, het zij zo. Echter, besef je wel dat je hier mee ook mooie sociale relaties teniet doet en dit is dan eigenlijk wel triest dat mensen zichzelf dit aan doen.
Alleen, jij gebruikt ook het woord ‘ontwijkingszinnen’ en dit woord is volgens mij niet juist. Ik zou het meer het woord ‘afweermechanismen’ willen noemen en dit zegt meer over jezelf. Liegen is een methodiek wat mensen toepassen om de waarheid te ontkennen, let wel mensen doen dit ook onbewust. Dit is aangeleerd gedrag wat te maken heeft met iemand zijn eigen verleden (valkuilen). Ik kan je verwijzen naar een boek wat ik heb gelezen en waar dit mechanisme keurig wordt beschreven met diverse oefeningen om hiermee om te gaan. Het boek is van Ingeborg Bosch, met als titel: de herontdekking van je ware zelf. (Therapie = Past Reality Integration)
Lees hoofdstuk 2 over dit mechanisme. Het is natuurlijk wel raar dat mensen vanuit een positieve houding belangstelling tonen naar jou en dat jij vervolgens gaat liegen, zo kun je volgens mij nooit met iemand prettig communiceren, terwijl zij dat wel willen. Nee, dit probleem ligt aan JEZELF, zolang jij hier geen veranderingen in aan wilt brengen zal je gedrag ook zo blijven. Dus wedervragen van mensen kunnen goed bedoeld zijn, alleen jij ervaart het als negetief.
Ik maakte van het woord ontwijkingszinnen al het woord afweermechanismen, nu maak ik van het woord wedervragen het woord belangstellingsvragen. Het is gewoon een zaak van perceptie, negatief of positief. Je mag zelf het gevoel kiezen.
Google verder even op het woord amygdala en may be kun je hiermee je flapuit gedrag beheersen, het is een keurige beschrijving hoe reacties tot stand komen.
Het helpt bij het eerst denken en dan pas doen, of zoals ik het benoem: De A van mijn ADD is weer losgeschoten en dit is een hulpmiddel om het te beheersen.
Groetjes en succes, roelof