Concerta

• Cleo

Hoi allemaal,

Tot nu toe was ik alleen meelezer hier. Ik heb 2 adhd kids, een dochter van 16 en een zoon van 14. Hun diagnose is gesteld door een kinderpsygiater toen ze ongeveer 7 waren, en hebben ritalin geslikt.

Het probleem zat bij mn dochter… Die heeft het in vrij extreme vorm en heeft ook altijd in de hoogste dosis gezeten wat ook niet eens helemaal zo hielp als het zou moetten. Zodra ze weer groeide en aankwam werd de werking al weer minder.

Nu krijgt ze Concerta en dat is een wereld van verschil. Ze slikt het sinds Oktober 2004 en ik heb achteraf het gevoel dat ik al die jaren met een buitenaarts wezen heb gezeten, en dat ze nu weer terug “omgeruild” is… Kortom, ik heb mn kind weer terug! Het probleem is echter de financiele kant :( Ze zijn wel heel erg kostbaar, 97 euro voor 30 dagen. Bij mn ziektekostenverzekeraar kan ik tot een maximum van 25 euro terug krijgen per maand, dus het deel wat over blijft is groot. Dat brengt me in de problemen.

Terug gaan naar de Ritalin is totaal geen optie. Mijn dochter groeit nu enorm, verstandelijk en emotioneel en ze vind het zelf ook een hele verbetering. Heeft er iemand tips voor mij hoe of waar ik nog een vergoeding terug kan krijgen? Ik wil er heus zelf wel aan meebetalen, maar als het restbedrag maar kleiner is…

Groetjes, Cleo.

• adhd-algemeen.pagina.nl

Hoi ,

Welkom hier ,

Een vraag heb je de tog al aangevraagd , een bedrag wat je extra krijgt bij de kinderbijslag , tegemoetkoming onderhoud gehandicapte .

Vraag het aan bij de svb , als je die krijgt voor beide is de situatie al op gelost en drukt dat de kosten , toets de zoek functie in op tog en je krijgt al wat info , zijn er nog vragen stel ze gerust , groet Bernadette

• Cleo

Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Ik heb wel de papieren in huis al, maar zag vragen staan die niet van toepassing waren zoals haarzelf verzorgen, hulp met eten enz.. Ik had het gevoel dat dat op kleinere kinderen sloeg, daar gaan de meeste vragen over. Ook had ik van andere gehoord dat het geen zin zou hebben omdat dat toch afgewezen zou worden, en omdat ik het zelf nu moeilijk heb heb ik die papieren aan de kant geschoven. Nu het beter gaat met haar krijg ik daar nu de klap van. Dat schijnt normaal te zijn en daar gaat t nu ook niet over, maar ik wou mijn zo geringe energie er even niet instoppen.

Als je denkt dat t wel de moeite van t proberen waard is ga ik er toch mee aan de slag en ga ik bellen naar haar psyg of ie me daarbij kan helpen doormiddel van een brief of kopie's van haar dossier. (Niet dat dat nou zo volledig kan zijn, want ze zat daar altijd lief te lachen en “verlegen te zijn” ;)

Groetjes, Cleo.

• Bernadette

Hoi Cleo ,

he kan nu weer onder mijn eigen naam inloggen zie ik , anders dat adhd pagina , klinkt zo koud .

Sinds een week slikt mijn kind dus ook concerta , een nog vrij lage dosis , over een paar dagen word die verhoogd , ik moest voor 8 tabletjes dertien euro betalen en daar was al gels vanaf want ze kosten drie euro per stuk .

Natuurlijk is het een hoop geld dat wel .

De tog is een moeilijke kwestie , het ligt vooral aan de arts van argonout die je krijgt te zien , mijn kind heeft een autistische stoornis met adhd en ik heb zelf gezondheidsproblemen dus ik heb geluk gehad en zo,n arts nooit hoeven te ontmoeten , de vragen zullen gericht naar haar leeftijd gaan en de kans dat je hem krijgt is moeilijk in te schatten .

Aan de andere kant niet geschoten is altijd mis en volgens mij kan je ook dit weer opgeven aan de fiscus , andere optie is een verzejering zoeken die het wel vergoed het blijft een moeilijke vraag , wellicht hebben andere meer tips , groet Bernadette

• Cleo

Zij moest meteen al 54 mg. Dat is in 2 pillen verdeelt, want de 54 mg is nog niet op de markt. Ze krijgt nu een 36 en een 18 mg per dag. Ze zijn verschillend in prijs, de 36 mg is 49.71 euro en de 18 mg is 42.36 euro. Het zou dus wel wat goedkoper gaan worden als de 54 mg op de markt komt denk ik.

Maar hoe ervaar jij het nu dan? Zie jij ook zo n enorm verschil?

De mijne is ook al 2 jaar aan t puberen en daar gooien mensen het ook snel op. Maar ik kon precies zeggen wat pubergedrag en adhd gedrag was, dat zag je zo goed bij haar. Nu heeft ze haar puberbuien nog wel natuurlijk, maar daar draai ik mn hand niet voor om, da s een makkie hihi… Ik viel van de ene verbazing in de andere. Dat was ook moeilijk. Zij was wel 15 in leeftijd en lichaam, maar verstandelijk en vooral emotioneel liep ze enkele jaren achter. Nu is dat al niet meer zo, ze ontwikkeld zich heeeeel snel, en dat is moeilijk bijbenen als ouder. Wennen en leren loslaten komt als een sneltreinvaard op je af nu. Ze heeft nu zelfs een vriendje (al 1 hele maand ;) ) terwijl ze nooit vriendschappen kon opbouwen. Ze fladderde overal maar achteraan en andere wisten nooit hoe snel ze weg moesten komen. Ook heeft ze een baantje nu en ook daar is ze door haar proeftijd heengekomen. Vorige bijbaantjes duurde nooit langer dan een dag of 3.

Ik ben op zich dus heel blij met deze medicijnen. Mijn kind is uiteindelijk toch uitgegroeid tot een hele leuke meid van 16 die ik mag en waar ik trots op ben.

Groetjes, Cleo.

• Bernadette

Hoi Cleo ,

Nou mijn kind weigerde dus al een hele tijd medicatie wel een tijdje ooit ritalin geslikt maar hij wil zelf niets slikken .

Nu komen de examens aan en ziet hij wel dat hij iets moet , want zonder is het een chaos , ritalin en dan ergens tussen de uren op school doet hij niet , niet waar derde bij zijn .

Nu krijgt hij dus concerta 18mg , gewicht van hem 74 kilo dus aan de lage kant , zelf zegt hij dat de troep niet werkt dat hoort ook bij mijn kind ik ervaar het wel degelijk positiever , volgende week weer opbouwen dus , dus gaat de prijs mee omhoog zucht gezellig weer , nu ja na zijn examens slikt hij niets meer zegt hij dus ik leef maar even bij de dag , morgen komt later , blijft aan tobben .

Je mag ook trots zijn op je kind en ik denk met twee van dat het een zware kluif is , sterkte Bernadette

• Cleo

Met ritalin heb je die piekken en dalen en dat schijnt ook heel erg rot aan te voelen. Mijn dochter wou ze ook niet meer, verstopte ze overal of gooide ze weg. Als je dan met haar praatte wist ze wel dat het haar hielp maar toch waren die piekken na het slikken en het wegebben en weer slikken en een piek hebben als erger ervaren dan het slikken op zich. Ik vond ze altijd overal terug want slim was ze ook niet in t verstoppen hihi..

Voor jou zoon hadden ze misschien met de 36 beter kunnen starten zodat hij beter ervaart dat je die schommelingen niet meer hebt. Wacht het maar af, ik denk heus dat ie zelf weer wil gaan slikken als ie eenmaal doorheeft dat alles er zoveel makkelijker door wordt in het dagelijks leven en in de omgang met andere mensen en vrienden die hij wel heeft.

Hier was het slikken ook een probleem en met Concerta in het begin ook nog wel. Toen ze haar baantje kreeg had ik een stok achter de deur… Als je ze niet neemt wil ik er ook niet voor hoeven betalen heb ik gezegt, en mag je dat fijn zelf doen. Ook wil ik niet meer in jou buurt zijn als je ze niet slikt, dus kan je fijn die dag op je kamer blijven zitten. Ik, en andere hoeven niet meer de dupe van jou gedrag te worden terwijl dat gewoon niet meer nodig is nu. Eerst kon je er niets aan doen dat je zo was, maar nu wel, en dan draag jij daar zelf de gevolgen ook maar van.

Dat klinkt heel hard als je dat zo zegt, maar het is maar heel erg kort nodig geweest. Een week of 2 á 3. In het begin heeft ze ze maar 2 of 3 keer “vergeten” en ze heeft die dagen ook op haar kamer doorgebracht.

Ze is verantwoordelijker geworden en ook met slikken. Ze zegt nu zelf dat ze die al jaren eerder had willen hebben, ze voelt zich prettiger en let nu goed zelf op dat ze ze niet vergeet. En dat geeft ook weer rust.. voor haarzelf en voor t gezin.

Dus.. ff afwachten ;) Het kan zo omslaan…

Groetjes, Cleo.

• nina

Hoi Cleo,

Als je een inkomen hebt rond het sociaal minimum kun je proberen bijzondere bijstand voor deze ziektekosten aan te vragen.

Je kunt deze kosten ook verreken met de voorlopige teruggaaf of aan het eind van het jaar met de aanslag van de belastingdienst. Voor een VT moet je wel ff uitrekenen wat je ziektekosten op jaarbasis zullen zijn. Dat kan je doen door alle premies + de te verwachten ziektekosten op te tellen. Kom je boven een drempel dan kun je die kosten aftrekken.

Groetjes

Nina

• Lynn

Mijn zoon wordt in mei 20 jaar, heeft een basisbeurs en een bijbaantje.

Ik betaal dus zijn Concerta. Zijn er voor studenten zonder noemenswaardig inkomen ook speciale regelingen? Officieel hoort hij volgens de wet voor zichzelf te kunnen zorgen financieel.

• nina

Hoi Lynn,

Officieel volgens de wet moet je als ouder financieel voor je kind zorgen tot die 21 is, de onderhoudsplicht. Berucht ivm alimentatie. In sommige gevallen zelfs tot 27 jaar. Je kan weinig andere kanten op dan verrekenen via de belastingdienst. Er zijn genoeg mogelijkheden, pluis die ff na. Ziektekosten, studiekosten, onderhoudskosten allemaal met voorwaarden maar daar valt vast een mouw aan te passen. Als jij ziektekosten voor je kind hebt, ook als die eigen inkomen heeft, valt er nog genoeg te verrekenen.

Als je zoon een bijbaantje heeft kan hij wellicht zijn studiekosten met betaalde belasting verrekenen. Let ook op de premie ziektekostenverzekering. De helpfunctie lezen kost een avondje maar levert veel geld op. Mensen met een laag inkomen en hoge ziektekosten kunnen ook weer voor een bijzondere regeling in aanmerking komen.

Meer info www.belastingdienst.nl of een belastingkantoor bij je in de buurt.

Bijzondere bijstand zal waarschijnlijk niet lukken omdat ze dan je zoon terugverwijzen naar zijn ouders. Pas als de ouders ook geen geld hebben kan hij misschien die kosten voor medicijnen vergoed krijgen. Concerta wordt door weinig verzekeraars vergoed. Sommige verzekeraars, oa Zilveren Kruis, vergoeden vanuit een aanvullende verzekering eea. Daar valt nog een deel te halen is mijn ervaring. Dit jaar is alles veranderd dus ik ben benieuwd wat ik dit jaar terug krijg. Vorig jaar was het 95 euro per verzekerde. Kwam er achter dat dat voor het jaar ervoor ook nog gold. Ook ingediend en terug gekregen.

Er is nog verbazingwekkend veel mogelijk.

Groetjes

Nina