Hallo Masha,
Ik sluit me geheel aan bij de andere opmerkingen.
3 jaar is echt nog te jong om te testen. Mijn zoontje van 6 werd onlangs, laat ons zeggen: naar huis gestuurd, om volgend jaar eens terug te komen omdat hij nog te jong is om goed te testen voor adhd.
Verder is het ook belangrijk wat gezegd werd over wat mag ze doen als ze wakker wordt? Als dit een positief iets is voor haar zal ze dit zeker blijven doen: TV kijken, lekker nog wat bij mama zitten, bij mama in bed, een verhaaltje, nog wat spelen,….. allemaal leuke dingen waarvoor elk kind gewoonweg heel graag weer wakker zou worden. Een positieve aandacht zorgt ervoor dat het gedrag zich gaat herhalen.
Wat doet ze bij jouw op de WC, mag ze dan een boekje kijken, met water spelen, gewoon bij je zitten…… is toch allemaal gezellig, waarom dus niet blijven doen. Als je echt niet wil dat ze meegaat naar de WC, laat haar dat dan weten, met een kordate neen, lief, maar kordaat…. doe misschien gewoonweg de deur dicht (wel vlug plassen dan , je weet maar nooit….) Als de reactie op haar gedrag onaangenaam is zal ze hoogst waarschijnlijk ophouden met dit gedrag.
Een van de kenmerken van adhd is dat juist de kinderen niet reageren op de negatieve reactie van hun gedrag. Ze leren niet uit hun fouten,,, zeggen velen. Met pas 3 jaar is dit echt nog heel vroeg om dit te kunnen vaststellen. Let er dus op dat het gedrag dat je bij haar wil doen veranderen een negatieve uitwerking heeft bij haar die voor haar duidelijk is: Als je bijvoorbeeld heel lief zegt dat mama daar triest van wordt is dat soms verwarrend voor kinderen…. is mama nu blij of triest? ze zegt het toch lief? Laat haar duidelijk weten met een strenge neen, eventueel een tijdje zonder aandacht dat je datgene wat ze doet niet wil. Daartegenover moet je heel positief reageren op alles wat ze goed doet. Als ze je eens alleen naar de WC laat gaan kan je haar achteraf, onmiddellijk wel, een boekje lezen. Laat het haar duidelijk weten: omdat je zo flink was en mama alleen naar de WC kon gaan we nu samen een boekje lezen. Na een paar keer lukt het zeker wel.
Is het uiteindelijk toch een adhd-ertje dan heb je met deze manier van werken ook een goeie vooruitgang, al duurt het proces bij adhd-ertjes wel heel, soms hopeloos heel wat langer….. maar de manier van werken blijft uiteindelijk dezelfde.
succes ermee. En je weet ons wel te vinden.
Marleen.