vreemde benadering gevolgen tekort epo --> jullie mening??

  • anoniem

    Ik ben voor mijn werkstuk (ja, ik weet het, weer dat pws, maar nu wel bijna af.. ;)) weer eens wat aan het rondsnuffelen, dit keer over visolie, omega, enz.. (marianne, ook bedankt voor de topic, beter laat dat nooit ;))

    toen kwam ik op een bepaalde site op dit stukje tekst uit..

    Onderzoek leert ons dat een tekort aan EPA het immuunsysteem (afweersysteem) van het lichaam verzwakt. Een tekort aan beide omega-3 vetzuren (EPA én DHA) brengt de mentale gezondheid in gevaar. Dit uit zich in concentratieproblemen, leermoeilijkheden, het gemakkelijk iets vergeten, ? Let wel, het tekort aan EPA en DHA is niet de enige - maar wel een belangrijke - bepalende factor in het ontstaan van deze “beschavingsziekten”.

    bron: http://www.minami-nutrition.com/nl/literatuur/ADV_morepa_NL.pdf

    ik vind dit op zijn minst een opmerkelijke benadering…

    laat ik het zo maar noemen, dit is toch eigenaardig!?!

    adhd is aangeboren, zo zegt ‘men’.

    of het een ‘beschavingsziekte’ is, valt te betwijfelen.

    en wat zijn dat andere factoren die blijkbaar een rol spelen??

    hoe denken jullie over dit stukje? (kijk, het blijft natuurlijk soort van reclame.. maar een béétje objectiviteit zou leuk zijn…)

    hoe zou het volgens jullie wel zitten? (of zijn jullie wel eens??)

    ben benieuwd naar jullie mening!!

    anoniempie

  • Marianne

    Hallo Anoniem,

    Ja, het is aangeboren, daar ben ik het mee eens. Maar je kunt het ook bekijken op deze manier;

    Bepaalde mensen hebben van nature uit een behoefte aan een hogere dosis van bepaalde soorten vitamines of mineralen, dan andere mensen. Net zoals inmiddels wetenschappelijk is bewezen dat mensen met autisme een hogere behoefte hebben aan B6. Worden deze vitamines en mineralen gegeven, dan verminderen bepaalde verschijningen of gedragingen.

    Kan ook zijn dat mensen met concentratiestoornissen ook een hogere behoefte hebben aan EPA dan andere mensen. Daardoor wordt bij inname van hoge dosis EPA de concentratie beter.

    Nu kun je het op twee manieren bekijken: concentratie problemen zijn aangeboren,

    of

    de behoefte aan hogere dosering is aangeboren is erfelijk.

    Hoop dat ik het zo dyuidelijk heb opgeschreven (is nl. niet mijn sterkste punt)

    Marianne

  • marleen

    Hallo Anoniempje,

    leuke site die je opgeeft, er staat heel wat leeswerk in en ik heb natuurlijk nog niet alles gelezen.

    Het lijkt allemaal wel een beetje TE mooi om waar te zijn. De foto van de moeder met het mooie meisje is er voor mij weer echt te veel aan. Het gaat weer om DE oplossing voor HET probleem van deze tijd. Als je dit niet koopt kan je nooit met je dochtertje rustig in de hangmat liggen…..

    Ik vind het weer een beetje gebruik maken van de wanhoop van heel wat ouders die op zoek zijn naar DAT wondermiddel dat volgens mij nu eenmaal niet bestaat, anders zou iedereen het gewoonweg kopen. Voor sommigen zal het weer een beetje werken voor anderen wat minder en voor anderen helemaal niet vrees ik.

    Ik moet toegeven dat ik ook in de visolie-val gevallen ben, als ik het zo mag noemen. Is het een val? Ik weet het eigenlijk niet. Het lijkt wel iets te doen bij mijn zoontje. Vandaag heb ik het de kleinste bij de yughurt gegeven en dat was een heel spectakel, het ging maar niet naar binnen, hij beet er uiteindelijk op en was blijkbaar blij dat het ding wat kleiner geworden was. Nog maar wat lepels yoghurt en toen was hij helemaal trots dat het binnen was. Ik vond het gewoonweg vreselijk, maar hij klaagde blijkbaar niet van de smaak. Ik moet maar eens op zoek gaan naar die vloeibare aardbeivisolie of zo hier.

    Of het nou HET middel is??? Ik weet het ook niet. Ik denk het niet hoor. Eigenlijk ben ik ook maar een wanhopige moeder op zoek naar HET wondermiddel en voor het ogenblik is dit het enige wat mij blijkbaar wat resultaat geeft en waarmee ik met een gerust geweten kan slapen. Maar dat is mijn persoonlijke mening in mijn persoonlijke situatie. In andere gezinnen weet ik via de verhalen dat dit anders is.

    Er zijn trouwens zoveel verschillende soorten visolie dat je uiteindelijk toch maar half weet welke nu echt goed is en ik denk dat zij het zelf ook maar half weten. Vandaar al die verschillende soorten, er zal er altijd wel eentje zijn die de mensen tevreden stelt. Moest het echt goed zijn zou er toch duidelijk de ene echte goeie moeten zijn.

    Ik zie me voorlopig dus nog niet in mijn hangmatje liggen met een wit bloesje aan en een bloemenmeisje op mijn buik. Denk trouwens dat de buren zonder adhd dat ook niet moeten doen…..

    Volgens mij dus wat TE veel propaganda op de site. Zal hem wel met wat meer tijd wat gedetailleerder doorlezen.

    Succes trouwens met je werkstuk en als je op HET wondermiddel komt laat het ons ALSTUBLIEFT weten!! :)

    Marleen.

  • anoniem

    hoi Marianne,

    ik begrijp jouw redenatie wel.. Ik denk zelf ook wel dat visolie kán werken, maar hoe het hier vertelt word vind ik apart. Net alsof mensen te weinig epo eten, ze ineens echt last van adhd krijgen. het word wel heel negatief neergezet allemaal. logisch op zich, want het is een site die uiteindelijk niet wil informeren maar visolie wil promoten. (weet even niet of het visolie was of wat anders, zo veel sites gezien, maar je snapt wat ik bedoel..) bedankt dus ook voor jouw standpunt, waar ik het verder ook mee eens ben.. (maar ze moeten het niet zo barbaars opschrijven… :))

    hoi Marleen,

    het adres heb ik van marianne, geloof ik tenminste.. (zoveel sites, phoe..) bedankt voor je reactie. ik vind de site namelijk ook te mooi om waar te zijn. ik kwam dit tegen voor mijn werkstuk, de informatie over verhoudingen epo ed kan ik goed gebruiken. meer ook niet, ik sta erg kritisch tegenover deze site. terwijl ik denk dat visolie wel degelijk een positief effect kan hebben, alleen misschien niet voor iedereen. denk niet dat het een wondermiddel is, en ook niet dat het bij iedereen helpt. maar geloof wel dat het positief effect kan hebben. is wel denk ik een hoop uitzoekwerk en gedoe. of het positieve effect de moeite loont, weet ik niet.. ligt idd vast bij iedereen anders.. er zijn wel meer dingen die voor positieve effecten kunnen zorgen; visolie is denk ik (net als veel andere dingen) niet zaligmakend.. ik denk wel dat er weinig mensen van visolie afweten doordat in de reguliere geneeskunde visolie vaak niet genoemt word als alternatief voor bijvoorbeeld ritalin.

    ik heb zelf dus adhd, en na diagnose ook voor de keuze van ‘hulp of niet’ gestaan. ik heb toen de keuze gemaakt om voorlopig geen hulp te willen, geen medicatie of wat dan ook.. ik mag die keuze zelf maken, ook al begrijpen mijn ouders die niet echt.. visolie is in mijn ogen iets minder ‘ingrijpend’ dan rit oid.. vind het moeilijk uit te leggen. maar snap dat voor jou lastig is, met kleinere kinderen.. ik hoop dat het goed gaat, ook met jouw gevoel en verstand… wens jou en je kinderen alle goeds!!

    liefs, m

    ps: ik gebruik overigens zelf geen visolie. heb het wel overwogen maar wil er (nog) niet aan.. info vind ik interessant maar dus ook voor *beh..* werkstuk..