hallo adhd moeder,
Ik wil beginnen met, Ik weet niets van Risperdal, mijn zoon gebruikt Ritalin, ik kan je daar dus niets over vertellen.
de kenmerken van pdd-nos kinderen , kunnen nogal uiteenlopen.
er is wel een lijst, maar daar hoeven lang alle punten niet van over een te komen met jou en mijn kind.
wel is een feit dat zijn er meerdere dingen in die lijst die jij herkend bioj jou kind, je er van uit kan gaan dat jou kind pdd-nos heeft.
dit soort lijsten worden namelijk ook gebruikt door profesionele mensen om te kijken of een kind pdd-nos heeft .
hieronder heb je een lijst met kenmerken.
Wat is PDD-nos
PDD-nos staat voor PERVASIVE DEVELOPMENTAL DISORDER-NOT OTHERWISE
SPECIFIED (PDD-NOS) of Pervasieve ontwikkelingsstoornis niet nader omschreven. PDD-NOS
hoort bij het spectrum van Autistische Stoornissen. Het is een soort autisme. Doordat deze
kinderen niet aan alle kenmerken van autisme voldoen of de kenmerken in mindere
mate vertonen en andere kenmerken hebben, mag niet van Autisme worden
gesproken en wordt dan ook wel van Autisme aanverwante contactstoornis gesproken.
Kinderen met PDD-NOS hebben problemen met het “sociale snapvermogenâ€Â. Ze kunnen niet
goed begrijpen wat er in anderen omgaat, zodat ze hun gedrag daar ook niet op kunnen
afstemmen. Hieronder worden de kenmerken van pdd-nos vermeld. Niet iedereen met Pdd-nos
heeft dezelfde problemen, dus iedereen heeft weer andere kenmerken.
Als je een autistische stoornis hebt gaat dat niet weer weg hier zul je je leven lang gevolgen van
ondervinden.. Pdd-nosser zijn op verschillende punten anders namelijk op lichamelijk, cognitief,
emotioneel en sociaal gebied.
Een autistische stoornis heeft 3 kernsyptomen:
1. Mensen met Pdd-nos hebben moeite met het maken van contacten met anderen. De
omgang met volwassenen is vaak makkelijker dan met kinderen omdat volwassenen vaak
voorspelbaar zijn in hun gedrag. Pdd-nossers kunnen zich slecht inleven in een ander.Ze
schatten onvoldoende in hoe ze bij een ander overkomen.Ze willen vanwege de sociale druk niet
graag in de belangstelling staan.
2. Kwalitatieve tekortkomingen in non- en verbale communicatie en het verbeeldend
vermogen; bijvoorbeeld gezichts- en lichaamsuitdrukkingen niet snappen en geen fantasie in
spel hebben, maar monotoon steeds dezelfde handeling uitvoeren;
3. Een opvallend en beperkte intersesse van bezigheden en interesses en beperkte zich
herhalende stereotype patronen van gedrag; bijvoorbeeld steeds met hetzelfde speeltje spelen,
geen interesse hebben voor wat er om hen heen gebeurd. De cursief gedrukte stoornissen
blijken door het gehele spectrum aanwezig te zijn. De persoon is ernstig aangetast in zijn
persoonlijkheidsontwikkeling. Het gewone leven is moeilijk, verwarrend en beangstigend. Ze
nemen vaak een toevlucht tot een smalle reeks van activiteiten, om daarin de veiligheid van
voorspelbaarheid te vinden.
Gedragsproblemen
Uit de autistische stoornis kunnen specifieke gedragsproblemen voortvloeien, zoals willen dat
veel hetzelfde is, die zich uit in weerstand tegen veranderingen en stereotype wijze van omgaan
met bepaalde voorwerpen en daarnaast stereotypieën, zoals b.v. hoofdbonzen, fladderen met
de handen of heen en weer wiegen met het lichaam.
Problemen kunnen zich op vele gebieden voordoen: In het contact, in de communicatie, de
spraak en taal, het reageren op interne en externe informatie, de ontwikkeling van bewegen en
de sociale intelligentie of wel het begrijpen wat er in een ander omgaat. Enkele voorbeelden
hiervan zijn: Geen fantasie hebben bij het spelen (verbeeldend vermogen). Geen gebruik kunnen
maken van kennis om vooruit te lopen op wat komen gaat (anticiperen). Geen onderscheid
kunnen maken in het belang van informatie. Echolalie is het napraten (na-apen) of exact
herhalen van woorden in plaats van communiceren. Extreme hekel hebben aan bepaalde
geluiden of schrikken van harde geluiden. Extreme hekel hebben aan het aanraken van
bepaalde stoffen of zelf niet aangeraakt willen worden. Geen oogcontact maken. Geen
interesse tonen in de reactie van andere mensen. Zich niet kunnen verplaatsen in de gevoelens
van een ander (van perspectief wisselen). Op tenen lopen. Geen interesse hebben voor
speelgoed of juist extreem aandacht hebben voor een speciaal object.
Maar ook hele speciale dingen waarin ze uitblinken: Bijvoorbeeld in tekenen, muzikale
vaardigheden, bepaalde geheugenvaardigheden maar ook zeer sterk in zintuigen zoals horen
zien ruiken proefen.
Waar heeft iemand met PDD-NOS moeite mee?
PDD-NOS is een afkorting van “Pervasive Developmental Disorder- Not Otherwise Specified”.
In het Nederlands wordt vaak de term POS-NAO gebruikt, dit
betekent “Pervasive Ontwikkelingsstoornis -Niet Anders Omschreven”. Bij deze groep
kinderen is het contact met anderen wel een probleem, maar niet het probleem dat het meest
op de voorgrond staat. Het kind is wel tot contact in
staat, er is wel een band tussen ouder en kind, maar met andere mensen gaat het al
moeilijker. Wat kinderen betreft lukt het contact
met leefftijdsgenoten vaak niet goed. Er zijn een aantal gebieden waar kinderen met
PDD-NOS problemen mee hebben:
- Taalontwikkeling:
Kinderen leren heel moeilijk op hun beurt wachten en afgeven. Meestal laat met geluiden en
klanken en brabbelen maar weinig.Ze nemen taal vaak letterlijk, hebben juist moeite omtrent
woorden met een dubbele boodschap.Houden weinig rekening met de sociale spelregels van de
taal.
- Motorische ontwikkeling:
De motorische ontwikkeling is niet slecht maar anders.De balancering van de motoriek is
moeilijk voor ze.Ze vinden het moeilijk om hun aandacht bij bepaalde handelingen te houden
waar ze geen zin in hebben.Samenwerking van handen en/of voeten gaat vaak moeilijk.
- De denkontwikkeling
Kinderen met PDD-NOS voorspellen niet, maken geen gebruik van hun kennis om vooruit te
lopen op wat komen gaat. Kinderen doen iets en zijn vaak verbijsterd dat een ander het niet
goed vindt of er anders over denkt.Heeft moeite met verbeeldend denken.
-De sociale ontwikkeling:
Kinderen met PDD-NOS melden weinig terug naar anderen, ze zien het belang niet in.De
omgang met volwassenen is vaak makkelijker, volwassenen zijn vaak voorspelbaar in hun
gedrag.Ze kunnen zich slecht inleven in een ander.Ze schatten onvoldoende in hoe ze bij een
ander overkomen.Ze willen vanwege de sociale druk niet graag in de belangstelling staan.
Waar is iemand met PDD-NOS beter in?
- De zintuigen:
Als je nog klein bent zijn je zintuigen nog heel goed maar dat verandert in de loop der jaren je
zintuigen worden steeds zwakker zoals horen zien voelen ruiken proeven bij iemand met PDD-
NOS word dit bijna niet meer zwakker ze gaan er dus bijna niet op achteruit en zijn dus met en
oudere leeftijd beter in dit soort dingen dan anderen van hun leeftijd.
- Detail:
Iemand met PDD-NOS zal erg goed op details letten zo zal hij bijv sneller merken als iemand
nieuwe kleding aanheeft bijv nieuwe schoenen nieuwe jas of nieuwe rugzak zo zullen ze ook
beter en postuur kunnen onthouden en iemand daardoor makkelijker terug herkennen bij en
latere ontmoeting.
- Geheugen:
Iemand met PDD-NOS zal en erg goed geheugen hebben en hun gemiddelde IQ lig daardoor
dus ook hoger dat merk je vooral als je Bijv. memory tegen iemand met PDD-NOS speelt
Dit spel zul je dan geheid verliezen omdat degene met PDD-NOS de plaatjes gewoon veel
makkelijker kan onthouden.
Kenmerken
Kinderen met PDD-NOS kunnen opvallen door:
-Onhandig en angstig gedrag in sociale situaties
-Weinig begrip en gebruik van nonverbale signalen (oogcontact, gelaatsexpressie,
lichaamshouding)
-Het niet of nauwelijks leren van sociale ervaringen
-Het ontbreken van wederkerigheid in het contact
-Een eenzame, gesloten indruk te maken
-Zich angstig te tonen voor veranderingen
-Fanatiek vast te houden aan bepaalde routines
-Zich koppig en driftig te uiten (ingegeven door angst)
-Een eenzijdige belangstelling te tonen
-Rigide en dwangmatige gedragspatronen te ontwikkelen
-Overgevoeligheid voor zintuiglijke prikkels
-Of juist weinig gevoeligheid voor geluiden, beelden, temperaturen of aanrakingen
-Een trage taalontwikkeling
-Eigenaardig ouwelijk taalgebruik
-Taal in alle gevallen letterlijk te nemen
-Een onhandige, stijve bewegingen
Weetjes:
Kinderen met PDD-NOS kunnen onderling sterk verschillen in de ernst van de kernproblemen
en het aantal en de ernst van de bijkomende problemen.
PDD-NOS komt voor bij ongeveer 1 op de 200 kinderen. Het kan zich zowel voordoen bij
kinderen met een verstandelijke handicap als bij kinderen met een normale en zelfs
bovennormale intelligentie. Het percentage verstandelijk gehandicapten is het grootst.
PDD-NOS gaat meer dan gemiddeld samen met andere stoornissen zoals bijvoorbeeld ADHD
(Attention Deficit Hyperactivity Disorder) en leerstoornissen. Er is ook overlap met deze
stoornissen met name met het ontwikkelingsprofiel van de non-verbale leerstoornis (Non-verbal
Learning Disability,)