heb jullie weer gevonden

  • jacqueline

    Hallo allemaal,

    Door de verhuisdrukte had ik geen tijd om te komen. Kwam er ook vandaag pas achter dat de boel veranderd is.

    Ik zal dan maar ook beginnen met me voor te stellen.

    Ik ben dus jacqueline, 29 jaar, gelukkig getrouwd en mama van 2 zoontjes. De jongste is bijna anderhalf en een heerlijk kind. Wel een druktemaker, maar heel anders als zijn grote broer. Grote broer dennis is net 4 en met hem zijn we dus bezig nu omdat wij vermoeden dat hij adhd heeft.

    Sinds eind november gaat dennis naar de basisschool. Ik vind het bijna erg dat ik het zeg, maar wat een verademing zeg. Het is nu weer een beetje rustig in huis. Na de slechte ervaring bij de kenningsmakingsgesprekken op een andere school, ben ik tot nu toe tevreden over de huidige school. Het is een katholieke school terwijl wijzelf niet gelovig zijn, maar dat deert me niet. Ikzelf heb ook altijd op een katholieke school gezeten en ik ben er niet slechter van geworden :) Dennis heeft een meester, ik vind dit wel grappig want naar mijn idee komt dit niet zo heel veel voor bij de kleuterklassen. In eerste instantie heb ik niks gezegt op school, maar de meester weet er nu wel van en tot nu toe gaat hij er goed mee om. Dennis heeft plezier op school en hij doet het ook goed. Die regelmaat doe hem erg goed. Eenmaal thuis is hij meestal nog wel erg moe, maar ook wel iets rustiger.

    Inmiddels zijn wij begonnen met videohometraining. Het komt vanuit het riagg maar word gegeven door de thuiszorg hier. Doel is niet kijken wat je fout doet, want dat weet je zelf ook wel, maar kijken wat je goed doet en waarom dat dan komt. Ze is 1x komen filmen en 1x hebben we het besproken dus ik kan er nog niet zoveel over zeggen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een klein beetje mijn twijfels heb of het wel nut zal hebben, maar als we het niet proberen weten we het nooit. Het is iig wel een aardig en leuk mens, dat scheelt alweer :) Het viel haar iig al op dat ik heel veel kijk naar de kinderen dat is al een groot pluspunt (applaus voor mezelf, hihi).

    Het riagg heeft overigens het volgende gezegt: we zien veel kindeigen kenmerken in dennis die sterk neigen naar adhd. Voor mij komt dat eigenlijk neer op: hij heeft adhd, maar is nog te jong om het officieel vast te stellen.

    Mijn vader maakte vandeweek weer een opmerking waar ik weer erg kwaad om kan worden. Hij zei dat hij niet geloofde dat dennis adhd heeft want dennis is nu veel en veel rustiger. Grrrr. Ja hij is idd wel rustiger, maar hij gaat ook naar school waardoor hij minder thuis is. En bij thuiskomst is hij vaak heel moe. Maar hij is nog steeds wel heel druk en gillen en stuiteren enzo. Maar ja, mijn vader ziet hem niet zoveel als wij. Maar goed, ik wijs het wel toe aan zijn onwetendheid enzo.

    Gister zag ik voor het eerst het programma ‘ehbo:eerste hulp bij opvoeden’. Het was om 9 uur op rtl4, volgens mij is het wekelijks. Ik vond het erg leerzaam om te zien. Voor degenen die het niet kennen: engels programma waarin de ouders problemen hebben met het gedrag van een of meerder kinderen. Er komt dan iemand een week lang in huis vertellen hoe ze het moeten doen. Daarna moeten de ouders het zelf doen en daarna komt diegene weer een week terug geloof ik.

    Nou wat een verschil toen die vrouw in huis kwam. Er werd echt een heel strak schema aangehouden: elke dag zelfde tijd opstaan ontbijten, avondeten, in bad en naar bed enz. Ze moesten zich er heel strikt aan houden. Ook moesten ze vertellen aan hun 2,5 jarige peuter waar het om ging, wat er ging gebeuren: je mag nog 2 minuten in bad en dan mag je eruit. Niet luisteren: op de trap en pas terug als je wel kunt luisteren. Dat jochie veranderde volkomen! Er was nu zoveel duidelijkheid voor hem, hij wist gewoon waar hij aan toe was.

    Vrouw weg, alles liep weer in het honderd. Pa vond het niet nodig om alles zo strikt te doen, kind weer van slag. Moeder probeerde er wel structuur in te houden en dacht dat dat ook wel aardig lukte, maar dat was absoluut niet zo.

    Ik vond het echt superleerzaam. Ik heb dingen gezien waarvan ik dacht: zo ga ik het ook proberen. Wel heel lastig misschien, ook omdat we nog druk zijn in huis en mijn mams die oppast moet ook mee willen werken, maar wel het proberen waard :). Ik heb net dennis al verteld dat ik niet meer ga waarschuwen als hij zijn broertje weer eens pijn doet of als hij ja doet terwijl ik nee zeg. Niet luisteren: op de mat in de gang en pas weer terug als hij wel kan luisteren. Gillen en springen dan? nog even iets langer op de mat blijven.

    Ben benieuwd hoe het gaat.

    Nou dat was wel weer genoeg dacht ik zo he :) Jullie zijn iig weer helemaal op de hoogte.

    groetjes jacqueline

  • Sarah

    Hoi Jacqueline,

    Ik heb het programma ook gezien maar weet je dat er nu ook een nederlandsprogramma is? Het heet “Schatjes” en het kwam vorige week iedere dag om 19.30 uur bij de EO. Ik vond dat programma persoonlijk zelf leerzamer en het maakte dat ik over andere dingen ging nadenken van waar ik niet meer zo bewust van was. Iedere dag liet een ander gezin zich filmen met verborgen camera's waardoor je een reeel beeld kreeg van een gezin. Dit is dus zomaar een tip!

    Verder wens ik je sterkte met je eigen videohome traning. En of het nu wel of niet gaat werken…je hebt het in ieder geval geprobeerd. En je weet straks wel waar je sterke en je zwakke punten liggen.

    Groetjes Sarah!

  • M@ria

    Hoi Jacqueline,

    Voel je nooit schuldig, als je denkt he gelukkig hij is een poosje op school of weg.

    Mijn zoon is deze vakantie week op de zorgboerderij, hij is 12 heeft adhd/pdd-nos en diabetes met complicaties.

    mijn zoon van 14 en dochter van 16 vinden het zalig dat hij deze week niet thuis is, en genieten dubbel van mijn aandacht.

    zelf vind ik het ook een verademing, hij gaat om 9 uur de deur uit en komt er om 16.00 uur weer in.

    ik heb dus een vakantie week:D

    M@ria

  • Lilian

    Hoi Jaqueline,

    Hoi Buurvrouw. Ik heb je ook gevonden.

    Je vertelde mij vanmiddag dat je hier op het prikbord wel eens aanwezig was, dus ik nu kijken. Tevens ga ik hier ff rondneuzen of ik nog meer overeenkomsten kan vinden, betreft Martin.

    Ik ga nu dus ff neuzen.

    Doe het rustig aan, denk aan jezelf en hoop voor je een rustige nacht.

    Ik zie je

    Gr. Lilian

  • Lilian

    Hey buurvrouw,

    Je vertelde mij vanmiddag dat je hier wel eens een berichtje plaatste, dus ik dacht, laat ik eens ff kijken.

    Ik heb je dus gevonden.

    Martin heeft het reuze naar zijn zin gehad bij jullie, vertelde dit vol entausiasme aan zijn oma aan de telefoon en ook dat hij bij jullie had gegeten, hihi.

    Ik ga nu ff hier rondsnuffel om te kijken of ik wat overeenkomsten tref, betreft Martin.

    Doe het rustig aan, denk aan jezelf en ik hoop voor jullie dat je een rustige nacht zullen hebben.

    Ik zie je

    Gr. Lilian

  • jacqueline

    Hoi,

    Heej lilian, leuk dat je ook eens komt kijken :) Ik heb hier al heel veel steun kunnen vinden, op zoek naar meer duidelijkheid over dennis zijn gedrag, dus ik hoop dat jij dat ook kunt voor je kids :) En dennis was ook helemaal vol over het bezoek van martin.

    Ik ga zeker eens kijken of dat programma ‘schatjes’ er nog op is, lijkt me ook wel interressant dan. En idd met de vht, ik heb het iig geprobeerd.

    Inmiddels weet ik wel dat ik me niet schuldig hoef te voelen dat ik blij ben dat dennis naar school is, en dat doe ik ook niet echt meer. Het fijne van dit prikbord is dat jegewoon alles kunt zeggen, niets is raar.

    Zeg ik hier thuis tegen de omgeven bijv. dat ik moe ben enzo, dan zeggen ze: je moet niet klagen. Hier word gezegt, logisch als je al anderhalf jaar slecht slaap. Dat soort dingen. Ben gewoon heel blij met dit prikbord :)

    groetjes jacqueline

  • Lilian

    Hoi Jaqueline,

    Ik weet hoe het is, betreft het onbegrip. Je wilt sterker zijn, maar het blijft pijn doen. En idd. als je dan op een plek bent, zoals hier, zijn dat mensen die hetzelfde mee maken en veel herkenning en dan is niets gek.

    Als ik heel eerlijk mag zijn, ben ik blij dat ik met jou wel over deze dingen kan praten, ook betreft Kim (PDD). Als ik nu bij de buren mijn zorgen zou uiten over Martin, dan zouden ze me voor gek verklaren.

    We zijn vandaag naar de huisarts geweest, ivm. zijn mototiek en zijn buikpijn. Ook heb ik meteen te kennen gegeven, dat ik een vermoeden heb dat Martin naar ADHD neigt. Nu hebben we een verwijzing gekregen voor de kinderfysio (gelukkig dezelfde als die van Kim) en een verwijzing voor de kinderarts. Ik ga dus zo een afspraak maken bij de fysio en kinderarts en dan zullen we wel zien war het schip strand.

    Ik moet zo nog werken, dus ik brei er een eind aan.

    Gr. Lilian