clonidine

  • monique

    Wie heeft er positieve ervaringen met dit medicijn.

    Mijn zoontje van acht had eerst Ritalin,maar helaas werkte dit middel,

    averechts op zijn gedrag.

    Dus nu hebben we clonidine,en maar weer afwachten of dit wel gaat werken.

  • miranda

    Hoi Monique, ja ik heb ervaring met clonidine maar allereerst iets anders:

    Ik heb best lange tijd niet meer geprikt hier,wel af en toe meegelezen,door omstandigheden.Dus hoi hoi Bernadette,Greet,Mas,en anderen die me wel eens advies gegeven hebben. Ik prikte toen altijd onder de naam A.,maar zal nu voortaan mn eigen naam gebruiken.

    Omdat de vroegere berichten verwijderd zijn zal ik me kort voorstellen.Wij hebben 2 jongens,1 van 15, en 1 van 11 met adhd. Al van jongs af aan vele problemen met hem gehad,dus ook al lang bezig met onderzoeken wat er nu aan de hand was met R. Op 4 jarige leeftijd bij de kinderarts geweest en daar is hij zover mogelijk lichamelijk onderzocht. Zij kwam met het voorstel om rytalin te proberen(onbegrijpelijk achteraf op die leeftijd)Ik ben daar dan ook niet op ingegaan en heb sindsdien vele alternatieve artsen bezocht met soms wat resultaat maar helaas nooit voor lang en zeker niet afdoende.Uiteindelijk toch bij de kinderpsychiater terechtgekomen(R. was toen bijna 8) en diagnose ADHD. omdat het op school niet meer ging en sbo enigste optie was heb ik uiteindelijk toch rytalin geprobeerd.Ik was bijna blij(klinkt stom misschien) dat hij daar niet goed op reageerde want nog steeds stond ik er met zeer gemengde gevoelens tegenover.was over periode van ongeveer 3 weken en omdat R.tics erger werden zijn we dus ook gestopt.Als keuze werd toen dixarit(=clonidine) gekozen.R. zit inmiddels toch op het sbo, a.s. maart 3 jaar. Dat gaat wel beter als op zijn oude school met over de 30 leerlingen in de klas(nu 13) maar helaas is het daar ook niet altijd alles.maar ik wijk te ver uit nu:-) dus nu even aan Monique.

    Mijn ervaring met clonidine(dixarit dus) is dat er wel wat innerlijke onrust af is genomen, de piek er af zeg maar,beter in zn vel en omdat het natuurlijk wel een medicijn blijft,is het toch een heel ander medicijn als rytalin bv.Ik merk weinig van bijwerkingen behalve (maar dat is in t begin t sterkst) slaperigheid.Hij slaapt sinds dit medicijn goed door.Het schijnt ook niet zo op de concentratie te werken als bv rytalin maar omdat er wat meer rust komt kan de concentratie toenemen.mei j.l. zijn we gestopt omdat de werking in veel gevallen afneemt. dit kan varieren van een half tot anderhalf, 2 jaar. dit hoeft niet altijd zo te zijn. toch merkten we een erge terugval en na zorgvuldig overleg zijn we in augustus weer begonnen met redelijke resultaten. Ik moet er wel bijvermelden dat ik in die afgelopen jaren dingen ben blijven proberen,o.a. osteopathie,orthomoluculair,kleurenpunctuur(pijnloos),supplementen,alle helaas met weinig of geen resultaat.Op het moment 2 maanden bezig met omega3(morepa,2 capsules per dag= 1 gram epa),had al andere omega,s geprobeerd met geen resultaat. Ik zet dit door omdat ik op t moment toch een lichte verbetering merk(en dat is best opvallend want al die andere jaren is december de “ergste” maand van het jaar ondanks de dixarit.Ik hoop dat zich dit voortzet en dan ga ik weer kijken of zonder dixarit het ook kan.Ik wil op allerlei mogelijke manieren R. proberen te helpen maar het valt niet mee.R. is altijd een lief gevoelig kind geweest maar door de dixarit zie je die kanten meer,zonder was hij iig,(mede door die innerlijke onrust,zeer impulsief en dikwijls overal en altijd “schuld” krijgen,negatief benaderd worden door kinderen,soms ook leerkrachten(op zijn oude school) )ongelukkiger,erg boos,angstiger en noem maar op,je kent het waarschijnlijk wel.Dus samengevat over clonidine, redelijk tevreden maar blijft voor je gevoel noodoplossingen. mocht je nog specifieke vragen hebben hoor ik t wel.Ik ben trouwens ook benieuwd of er anderen met ervaring met clonidine zijn,toendertijd kreeg ik geen reactie,s,nu misschien wel. Ik wens je iig veel succes.

    Alvast aan iedereen een zo goed mogelijk 2005.

    Groetjes Miranda,

    ps. iets vergeten, R.slaapt dus wel goed door maar vaak erg laat met alle gevolgen van dien, dus soms,niet dagelijks krijgt hij 3 gr. melatonine om wat slaap in te halen en dat werkt perfect.

  • brenda

    Onze zoon krijgt sinds en paar weken clonidine bij de ritalin, omdat hij niet in slaap kon komen door de ritalin. Het werkt bij hem goed. Hij kreeg er eerst 2 tabl rond 17.30, maar sinds vorige week is het veranderd naar 2x 1 tabl, dit om de rebounds van de ritalin wat te ondervangen en dit met redelijk resultaat tot nu. Kan het nog niet helemaal goed beoordelen door de feetsdagen.