roken

  • Henk

    Hallo,

    Ik ben Henk 26 jaar en heb adhd en lees normaal alleen mee en ik rook. Ik ben blij dat het bord weer open is maar het is natuurlijk wel jammer dat je niets meer terug kan zoeken over visolie of medicijnen.

    Maar nu zit ik met een vraag?

    Ik ben een paar dingen tegen gekomen over roken die voor mij haaks op elkaar staan.

    Ik heb gelezen dat mensen met adhd juist gebaat zijn bij roken. Roken zou zorgen dat er een bepaalde stof word afgeven in je hersenen die ervoor zorgen dat als je adhd hebt rustiger word en je beter kan concentreren. Dit zou een mooi voordeel zijn voor mij.

    Maar nou kom ik ook iets tegen en dat zegt dat roken zorgt dat je geheugen afneemt en zelfs je hersencellen beschadigd als je rookt. Ook zou het invloed hebben op je cognitieve functie.

    Ik snap dus niet meer wat waar is en hoop dat iemand mij dat kan uitleggen misschien dat sjaak er meer over kan vertellen ook wat een cognitieve functie is.

    Alvast bedankt Henk

  • Vlindertje

    Hoi Henk,

    Ik heb daar ook iets over gelezen; dat roken een gunstige invloed zou hebben op ons concentratievermogen. Jammer dat ik even niet meer weet waar.

    Denk dat dat deels tussen de oren zit maar ook deels onze waarheid is. Nicotine is een middel dat de gemoedstoestand beinvloedt en da's bij ons soms hard nodig ;-)

    Ik was gestopt met roken, inmiddels weer begonnen (stom hè) omdat ik echt dat stukje concentratie miste. Als ik nadenk over dingen dan heb ik daar gewoon een sigaretje bij nodig. Maar zoals ik eerder schreef, dat zal heus deels tussen de oren zitten.

    Het cognitieve vermogen wil niks meer zeggen dan je (logisch) denkvermogen. Dus als je hersencellen zouden afsterven doordat je rookt, of alcohol gebruikt, kan je denkvermogen afnemen omdat je simpelweg gezien daardoor minder hersenen hebt om mee na te denken. Volgens mij zit dat bij mij nog wel goed ;-)

    Groetjes, M.

  • Rianne

    Roken schaadt de gezondheid.

    Niemand is gebaad bij roken.

    Punt.

    Longkanker wordt vaak door roken veroorzaakt.

    Dood gaan we allemaal, maar op die manier ga je wel op een k….manier dood.

  • Albert

    Tsja,

    Als je denkt, dat het inderdaad een voordeel van roken is dat je beter na kunt denken, moet je al de nadelen er maar eens naast leggen.

    Als je daardoor minder tijd of kwaliteit van leven krijgt, heb je ook minder tijd om na te denken. Want de tijd die je daardoor is afgenomen heeft het nadeel, dat je niet langer over dingen na kunt denken, dan je eigenlijk wilde.

    Dan denk ik toch maar liever een beetje minder goed, als ik verder maar gezond blijf.

    Denk daar maar eens over na.

    En Vlindertje: “Foei, foei foei”!!!!

    Groeten, Albert

  • edwin

    denk dat het bij ieder een andere uitwerking heeft

    ik kan me juist beter concentreren als ik niet rook.ik voel me wat helderder,dus ik kan beter concentreren.plus het is gezond voor je ;)

  • Lynn

    Mijn zoon van 19 is gestopt met roken en het gaat veel beter met hem dan voorheen. Als vervangende stof heeft hij wel het stofje gekozen dat je goed laat voelen door sporten. Dat is ook een goede afleiding als je een nicotineverslaving hebt ( gehad). Zelf wil hij proberen om weer van de concerta af te komen en proberen de concentratie op te brengen om ritalin te nemen.

    Het is jammer als je nicotine gebruikt om je beter te voelen, het geeft zo ontzettend veel schadelijke effecten. Ook de stof adrenaline( door extremen op te zoeken) kan risicovol zijn. Ik geloof dat het stofje dat bij sporten wordt vrijgemaakt dopamine heet.

    Hij is er ook heel trots op dat hij er zo goed en gespierd uit ziet. Hij wil zu zelf ook gezonder eten, omdat het sporten dan fijner gaat. Zo snijdt het mes aan twee kanten.( Door de concerta heeft hij minder eetlust, maar hij eet bewust genoeg om spieren op te bouwen). Ik zie zo met vertrouwen de toekomst voor hem tegemoet.

  • seetje

    hallo. Mijn zoontje heeft adhd. pdd-nos,nld. Hij is getest.En nu blijkt dat hij zwaar allergisch reageert op tabak en suiker.En ook is er uit gekomen dat zij hersenen geen serotonine aanmaken. Heeft iemand hier vaker van gehoord?Dit alles zorgt er voor dat hij dus nog drukker wordt.En angstiger.groetjes Seetje.