twee vragen

  • maria

    lieve allemaal,

    mijn zoon van 8 is nu sinds juni goed ingesteld op Ritalin. Van de psychiater mag de huisarts het overnemen. Hoe vaak wordt bij jullie kinderen nog gecontroleerd hoe het met pols, bloeddruk, lengte en gewicht gaat?

    En… stoppen jullie kinderen elk jaar twee weken om te zien hoe hij dan is?

    Dat is nl het advies van de kinderpych.

    Ben benieuwd, groeten, Maria

  • jolanda

    hoi hoi ,

    ik heb twee kids met adhd en pdd-noss.

    Mijn kids gaan 1 keer in het half jaar voor controle.

    En in de vakanties stop ik vaak met de ritalin,maar als ze niet te handhaven zijn wil ik ze nog weleens wat ritalin geven maar dan niet de dosis die ze normaal krijgen.

    groetjes jolanda

  • adhd moeder

    Hoi maria,

    Onze kinderen lopen bij een kinderarts en worden om de 3 maanden gecontroleerd.

    Bloeddruk, lichamelijk onderzoek, meten wegen, en hij controleerd de motoriek.

    Kinderen moeten lopen over een streep, huppelen, hinkelen, en de reflexen worden nagekeken.

    In het begin werd er bloed afgenomen maar nu niet meer.

    Wordt met de kinderen zelf gepraat hoe het gaat en met ons ook met ons natuurlijk.

    Heel uitgebreid altijd, zijn er altijd drie kwartier aan kwijt hoor.

    De kinderarts houdt hun onder begeleiding en stuurt ons niet terug naar de huisarts.

    En stoppen met ritalin is bij ons niet aan de orde omdat het heeeeel duidelijk is wat het effect is als ze bv. een keertje de ritalin vergeten zijn.

    Hebben het zelf wel eens geprobeerd maar toen kwamen de kinderen er zelf achter dat het niet ging, alles ging fout, veel ging er stuk, en lukte niet.

    Dus stoppen voor 2 weken, bij ons niet het geval.

    Groetjes adhd moeder

  • maria

    Hai adhd moeder, dank je voor je uitgebreide antwoord.Onze psych. wil dat onze zoon stopt met Ritalin voor twee weken om evt. groeiachterstand in te halen. Hij merkt ook heel goed wanneer hij een dosis vergeten is. En hij groeit ook goed gelukkig. Maar goed, wie weet groeit hij wel harder zonder…..,

    daag, Maria

  • Rianne

    De huisarts heeft op verzoek van ons en de kinderpsychiater het voorschrijven van de medicatie + de tussentijdse controle overgenomen. Beide kinderen hebben een zeer lage dosering. 1 Keer per jaar gaan ze voor ‘een grote beurt’. Tot nu toe is alles prima.

    In de vakanties zijn de jongens meestal medicatie-vrij. Alleen als het echt nodig is dan krijgen ze een pilletje. Maar meestal is het niet nodig. Ook dit gaat prima zo. Wel zorg ik ervoor dat de eerste dagen van de vakantie ‘prikkelarm’ zijn. Dus eerst lekker uitrusten. Zo mogen ze beslist niet voor 8.30 uur uit hun bed komen. Daar ben ik dan ook streng in. De volhouder wint! Ook mag er wel meer gecomputerd worden in de vakantie, maar de limiet is maximaal 1 uur achter elkaar. We zorgen voor Rust en Regelmaat. En dan is er best tijd over om iets leuks te doen met z'n alle. Kortom, ik ben zelf knap bezig in de vakantie om de boel rustig en gezellig te houden. Dit heeft natuurlijk wel gevolgen voor mezelf'; zo werk ik beslist niet in de vakanties buitenshuis. Dat zou vragen om moeilijkheden zijn. Na de vakanties moet ik zelf altijd wel bijkomen van al het geregel en gecontroleer. Maar het lukt en het is de moeite waard. Iedere vakantie gaat het steeds makkelijk omdat de jongens steeds beter weten hoe het gaat.

  • bea veenstra

    Hallo

    Onze zoon stopt ook niet, reden dat ie dan weer helemaal los is en dat dan in de vakantie….pff moet er niet aan denken sorry hoor.

    Hij heeft geen groeiachterstand oid integendeel schiet juist de lucht in en eet ook beter.

    Heeft meer rust om te eten dan zonder ritalin.

    Dit is onze ervaring maar ja zoveel kinderen zoveel verschillen zullen we maar zeggen

    Ze zijn niet gelijk dus kun je ze ook niet gelijk behandelen.

    Groet,

    Bea

  • margriet

    hallo Maria,

    Mijn zoon is vijftien en slikt sinds zijn achste jaar ritalin. De huisarts heeft dit van de kinderpsychiater over genomen. Ik adviseer je wel om met je huisarts hierover te praten. Er zijn nog steeds veel huisartsen die niet veel begrijpen van adhd. Ik denk dat het belangrijk is dat hij vraagt hoe het nu met jullie gaat, informatie kan geven over het hulpaanbod en kan vertellen wat het inhoudt om adhd te hebben. Mijn ervaring is dat je veel zelf over de stoornis moet weten om school en omgeving te informeren over adhd.

    Onze zoon heeft tijdens vakanties geen of bijna geen ritlin geslikt. Tot noch toe is dat goed bevallen al moet je tijdens vakanties de omstandigheden aanpassen aan het temperament van je kind. Het grote voordeel is echter dat, althans mijn kind, heel goed is blijven voelen hoe het is om geen medicatie te slikken. Hij slikt nu alleen ritalin als hij naar school gaat omdat hij anders zijn taken niet af krijgt.

    groeten en sterkte,

    Margriet

  • adhd moeder

    Ja onze zoon eet ook veel beter, heeft er de rust voor he.

    En groeit goed.

    Hij is wel aan de kleine kant maar was bij de geboorte al heel licht en een klein manneke.

    Dus hoeft niet te stoppen omdat hij niet groeit.

    En in de vakantie stoppen…………..dat is juist de tijd dat er minder regelmaat is met school en zo.

    In deze tijd moeten de kinderen zich lekker kunnen vermaken en spelen, en dat lukt zonder ritalin echt niet bij die twee van mij.

    Groetjes adhd moeder

  • seetje

    Hoi. Op school verlangen ze dat mijn kind een sociale vaardigheidstraining gaat volgen.Dit via GGZ. Vanaf volgende week gaat mijn kind dus voor de zoveelste keer door de molen.En ik zet er toch zo mijn vraagtekens bij. Heeft iemand ervaring met een of andere cursus bij GGZ. En is het wel de moeite waard om hiervoor weer zoveel papierwerk in te vullen .groetjes Seetje.

  • Bernadette

    Hoi ,

    Waarom verlangt school dat !!!!!!!!!

    Via sova training zal hij beter met siruatie,s kunnen /leren omgaan wat hem eerder in de problemen werkt .

    Waarom moet hij weer in de molen , twijfelt men aan de diagnose van je kind dan ???????

    Heb je wel eens nagedacht over het Rugzakje , dat school en kind begeleid tot betere samenwerking en een stukje begrip kweekt voor je kind ……

    In dit land met al zijn bureaucratische regeltjes vul je km papier werk in , voordat je eigenlijk tot iets komt , daarna word het wachten en wachten .

    Alleen het resultaat kan ook erg positief zijn .

    Je moet alleen handig zijn en denken in die bureaucratische handelingen , schrijf een keer een algemen beschrijving met je kind en de problemen , kopieer dat diverse keren , kopieer de diagnose een aantal keren .

    De vragenlijsten moet je inderdaad apart invullen maar ook daar raak je geroutineerd in .

    De meeste zien als een berg op tegen de papiermassa maar ik denk dat het uiteindelijke resultaat er ook voor zorgt dat de dingen makkelijker worden zeker voor jou en je kind , gr Bernadette