Vliegen?

  • brenda

    Hoi,

    ik ben Brenda en onze zoon van 7 heeft adhd en misschien ook pdd-nos.

    Hij heeft net een inteligentie test en 2x observatie door een orthopedagoge gehad en we krijgen woensdag hier de uitslag van.

    Luuk gebruikt sinds september ritalin en sinds 2 weken dixarit ivm het niet in slaap kunnen komen.

    Nou willen wij over 1,5 jaar op vakantie met het vliegtuig. Dit hebben we al die tijd niet aangedurfd door Luuk, maar willen het toch gaan proberen.

    Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

    En hebben jullie nog speciale maatregelen genomen?

    Luuk heeft gelukkig 1 grote passie en dat is zijn gameboy, maar natuurlijk niet voor een paar uur.

    Hopelijk hebben jullie advies voor ons.

    Groetjes Brenda.

  • nina

    Hoi Brnda,

    Ik heb met mn dochter die adhd heeft gevlogen. Ik wist toen (ze was 5) nog niet dat ze adhd had maar dat was geen enkel probleem. Ze is in de cockpit geweest, kreeg veel aandacht en leuke dingetjes (stickers enzo) van de stewardessen. Toen mocht je nog bij de piloot kijken, tegenwoordig niet meer omdat elke passagier mogelijkerwijs een terrorist zou kunnen zijn.

    Lekker veel voorpret hebben en veel vertellen zodat hij niet tegen al te veel onverwachte zaken aanloopt. Dat heb ik altijd bij al mijn kinderen gedaan, dat werkt heel goed want dan weten ze een beetje waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten. Als je niet weet wat je kan verwachten dit hem ook vertellen en afspreken dat jij/jullie zijn vaste aanspreekpunt is/zijn. Dat werkt hier goed. Sleep ze eigenlijk overal maartoe en vrijwel nooit levert het problemen op. Gebeurd er iets dan weten ze me wel te vinden en vertrouwen erop dat we een oplossig vinden.

    Waar ben je eigenlijk bang voor?

    Groetjes

    Nina

  • marleen

    Hallo Brenda,

    Mijn hoogst waarschijnlijke adhd-er was pas 3 maand toen hij voor het eerst vloog. Wij vliegen elk jaar minstens een keer en soms wel twee keer. Het gaat hier dan wel om een vlucht van slechts twee uurtjes wat best te doen is. Ik weet niet over hoe lang jullie vlucht zou gaan.

    Wat ik doe voor de vlucht is in eerste instantie de twee broertjes niet bij elkaar, er moet altijd een volwassene tussen zitten. We vragen ook altijd een plaatste bij het raam, tenminste bij het opstijgen en landen kunnen ze wat zien en als je geluk hebt en niet teveel boven water gaat of teveel wolken hebt zien ze ook wat tijdens de vlucht.

    Voor de vlucht zelf hebben we dan kleine speelgoedjes en boekjes en koekjes en snoepjes. Twee uur is nu ook niet zo lang.

    Je zegt dat hij zich goed met de gameboy kan bezig houden. Ik zou zeggen, waarom niet gewoonweg volledig uitbuiten, een nieuw spelletje of zo.

    Wij doen de reis ook soms met de auto en dan is dit een hele dag stilzitten voor hen, dit was op de duur een marteling en vorig jaar hebben we een systeem aangekocht om video te kijken in de auto en dat ging prachtig. Ja, een hele dag video kijken is nu wel niet het ideale, maar als het om 4 dagen op een jaar gaat is dat nu ook niet zo erg denk ik. Dus in jouw plaats zou ik maar gebruik maken van die moderne spulletjes.

    Groetjes.

    Marleen.

  • adhd moeder

    Hoi Brenda,

    Wij zijn nog nooit met een vliegreis op vakantie geweest maar ik weet wel dat je een medicijnen paspoort moet aanvragen.

    Die kun je kosteloos bij de apotheek aanvragen.

    Hier staat in welke medicijnen hij gebruikt en welke dosering.

    Zo kun je zonder problemen de grens over.

    Verder zou ik bv een nieuw spelletje kopen voor zijn game boy, een nieuwe uitdaging zodat hij zich bezig kan houden.

    En vanuit het vliegtuig is er ook veel te zien, en misschien mag hij wel in de cockpit kijken als je het vraagt aan de bemanning!!!!

    Altijd leuk.

    Groetjes adhd moeder

  • marmar

    hoi

    Wij hadden een paar jaar geleden hetzelfde probleem.

    En misschien nog erger,onze zoontje durfde niet meer te vliegen.

    Wij zijn toen maar een jaar thuis gebleven,maar vonden dit ook geen oplossing.

    Dus 2 jaar geleden toch maar weer geprobeerd.

    Wij hebben hem toen vanalles uitgelegd en laten zien.

    Op internet het hotel,de vliegtuigen etc.

    Wij hebben hem toen ook een gameboy gegeven.

    En hem zelf een tas laten inpakken,een tas vol snoep en leuke dingen.

    Dit is toen heel goed gegaan.

    De angst is natuurlijk niet voorbij,maar door de gameboy(en we kopen ook net voor de vakantie,die hij natuurlijk pas in de vliegtuig open mag maken,en nieuw spelletje voor de gameboy)

    Door de gameboy en de spanning van wat zit er in het kadootje,vliegt de tijd voorbij.

    En is een paar uurtjes zoet met het nieuwe spel(en ja hoor dan zijn we op het eindbestemming)

    p.s we hadden ook een pilletje gekregen van de huisarts(een kalmerende pilletje) voor het geval dat het helemaal uit de hand liep.

    Deze hebben wij gelukkig niet nodig gehad, maar vond het wel een fijn idee dat wij het eventueel bij hadden.

    groetjes marmar