En nu??

  • marleen

    Hallo Allemaal,

    wat lang geleden zeg, ik ben echter blij dat het bord weer open is en zal er dan ook maar metteen gebruik van maken.

    Laat ons zeggen dat ik voor het ogenblik niet op mijn beste moment ben. We hebben het druk op school en thuis, de laatste tijd kon ik nog moeilijk het bord volgen en de laatste ontwikkelingen van diagnoses hebben de zaak er niet eenvoudiger op gemaakt.

    We kregen onlangs de derde diagnose van onze oudste zoon die nu ondertussen al 6 jaar is. Deze diagnose zegt dat ze niet kunnen zeggen of hij ADHD heeft. De reden die ze opgeven is dat hij nog te jong is voor een diagnose. Het ergste vond ik het staartje aan de diagnose: Mevrouw, kom volgend jaar maar eens terug, want we kunnen ook niet verzekeren dat hij het NIET heeft.

    En nu??

    Wat moet ik hier nu mee?

    We hadden al twee diagnoses: ene neen en ene ja. En nu hebben we dus een neen en een ja tegelijk. Dit lijkt een belachelijk boeltje te worden. Wat moet je daar als ouder nu mee?

    Wacht maar een jaartje. En als hij dan wel een positieve diagnose krijgt? Hebben we dan een jaar verloren?

    Het ergste is ook de reactie van de omgeving, vooral op school. Ze vroegen natuurlijk om de resultaten en dan krijg je de reactie van: zie je wel, we zeiden het toch, wij wisten het toch, hij is gewoon druk, jij overdrijft,…….

    Ook familie en vrienden reageren vaak zo. En ik voeg er dan aan toe voor mezelf: ja, de ‘deskundigen’ zeggen dat hij het niet heeft, dus moet ik toch wat fout doen, waar gaat het fout, waar ging het fout, wat deed ik verkeerd??????

    Ikzelf zie echter heel veel dingen die me de diagnose wel bevestigen. Zijn vader heeft het en hij heeft zoveel symptomen. Ik zie mijn zoon elke dag, hoe kan een psychiater het dan beter weten??

    Eergisteren ging ik wenend naar bed. Hij vroeg me: mama, ik wil braaf zijn, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen, het lukt niet…….

    Ik gaf hem toen een paar tips van niet praten in de klas en stilzitten en zo….. en dan zei hij: maar de andere kinderen praten zoveel en dat klinkt allemaal in mijn hoofd en dan moet ik ook wel praten……

    De tranen sprongen in mijn ogen, een zesjarige…. z'on commentaar…..da's toch niet normaal.

    Vorige week zei hij ook dat hij zich dood wilde maken omdat hij toch maar altijd stout is. Ik schrok verschrikkelijk van dit commentaar, hij is pas zes. Gelukkig kon ik hem wat opvrolijken met allemaal leuke dingen die hij kan doen en toen zei hij dat het maar een grapje geweest was, maar ik vind het een vreselijk comentaar.

    Eigenlijk ging het de laatste tijd best goed, op school behalve lezen gaat het goed, ook thuis zie ik echt dat hij zijn best doet, kleine broer pest hem wel altijd maar hij doet zijn best. Maar ik bekijk dit allemaal vanuit het standpunt dat hij ADHD heeft en dan vind ik het eigenlijk niet zo slecht. Maar als de ‘deskundigen’ nu zeggen dat hij eigenlijk niets speciaals heeft, dan vind ik alles een grote puinhoop: vaak gestraft op school, moeite met lezen en ook wel wat met rekenen, thuis ruzies met broertje elke dag, wil altijd zijn zin, wordt onmiddellijk boos als hij zijn zin niet krijgt, flapt alles eruit, ….. zoals ik zei, een puinhoop voor een ‘gewoon’ kind vind ik, vanuit ADHD perspectief vond ik het allemaal niet zo slecht.

    Maar nu heb ik dus iedereen van: zie je wel……. en ikzelf denk het ook soms, maar wat gaat dan fout????

    Zoals gezegd, we zijn in ons beste moment niet.

    Toch bedankt voor het lezen.

  • Greet

    Liefste Marleen,

    ten eerste : denk NOOIT dat jij fouten hebt gemaakt… die schuldgevoelens en dat onbegrip : ik weet er alles van!

    Wat je met die diagnoses moet doen? Inderdaad volgend jaar maar eens teruggaan, denk ik! Er wordt ook hier in België aangeraden te testen vanaf 7 jaar dus wat dat betreft zitten ze daar in Spanje op dezelfde golflengte.

    Ga er maar vanuit dat er een grote kans bestaat dat je lieverd adhd heeft en behandel hem dan ook vanuit dat standpunt : blijkt later dat hij het niet heeft, heb je toch de juiste opvodingsmethode voor ELK kind toegepast. Het kan zijn dat hij het niet heeft maar dan moet je ook methodes vinden om zijn gedrag te ‘corrigeren’ en straffen en roepen en tieren helpt helemaal niet! En ik kan het weten want dat heb ik 17 jaar lang gedaan : onze zoon WEIGERDE men te testen… tot ik de privé-toer opging en uiteindelijk bleek dat ik het al die jaren bij het juiste eind had!

    En al die jaren vol schuldgevoelens? Wel, die sleep ik nog steeds achter me aan!

    Het gebeurt wel vaker dat kinderen met adhd zich tijdens de test kunnen concentreren : het gaat immers om een 1/1-situatie en mss. is het net dat stuk van de test dat hen doet twijfelen!

    Ik weet dat het heel erg moeilijk is om vol te houden : been there, seen that!

    Maar jullie komen er wel uit hoor!

    Komt tijd, komt raad?

    Een hele dikke knuffel vanuit het natte België,

    Greet

  • adhd moeder

    Hoi Marleen,

    Wat een verschrikkelijk verhaal en ik kan eigenlijk maar een ding voor je bedenken…….

    Dat er snel een juiste oplossing komt voor dat ventje.

    Wat jij beschrijft heb ik zo ook meegemaakt met mijn zoontje die toen 5 was.

    De school had ook zo zijn vooroordelen en leken mij de schuld te geven van het drukke gedrag.

    Laat je niets wijs maken, het licht niet aan jou.

    Kinderen met adhd zijn altijd overal heel druk, bij jou thuis maar ook op school.

    De mensen die jou hiervan de schuld geven weten echt niet waar ze het over hebben.

    Kun je niet terug naar je huisarts en je door laten sturen naar een kinderarts.

    Niet omdat jij zonodig de diagnose adhd wil hebben, maar omdat je kind niet lekker in zijn vel zit.

    En wat heb je aan een diagnose als er niets wordt ondernomen.

    Ze moeten iets gaan bedenken voor dat ventje zodat hij zich beter gaat voelen.

    Een kind wat altijd straf krijgt op school en zegt altijd alles verkeerd te doen is toch niet goed voor de ontwikkeling.

    Laten we het maar niet hebben over het dood willen zijn.

    Dat is dus de reden waarom wij zijn begonnen met medicatie bij onze zoon.

    Hij voelde zich overal schuldig om, deed echt nooit iets goed, alles kwam verkeerd terecht.

    Voorbeeld:5 kinderen fietsen langs een auto, en wie knalt er boven op juist T.

    Het was een ramp alles ging fout en omdat hij niet luisterde kwam het ook niet aan.

    Dankzij de ritalin is dit enorm verbeterd en groeit hij op als een zelfverzekerd ventje die zijn mond nu open trekt als er iets niet zint.

    Ik wil je niet overtuigen om medicijnen te gaan gebruiken, ik wil hier alleen maar mee zeggen dat als jij er zo zeker van bent dat het gedrag dat hij vertoont sterk op adhd lijkt je er werk van moet gaan maken.

    En je hebt het gegeven al dat zijn vader het ook heeft, dan is het toch niet zo raar dat hij het ook zou kunnen hebben.

    Ik vind dat iedere dag dat een kind zich ongelukkig voelt er een te veel is!!!!!

    Lieve Marleen ik hoop dat je iets kunt met mijn verhaal, en hoop dat je er wat herkenning in ziet.

    Misschien is het goed om het gedrag van je zoon eens op te schrijven in een schrift en dit aan de arts te laten zien.

    ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en geduld toe want dat zal je nodig hebben.

    Je zit in een moeilijke situatie die je als moeder heel veel verdriet doet.

    Ik leef met je mee, hou je taai.

    Veel liefs adhd moeder

  • marleen

    Hallo adhd moeder,

    bedankt voor je lieve woorden, dat doet wel deugd.

    Ik weet niet of je al wist van het oude bord dat ik in Spanje woon en hier lopen de zaken van artsen en zo wat anders.

    Ik kan dus niet terug naar de arts, die weg ligt nu stil tot volgend jaar. Wij hebben hier geen huisarts, er zijn artsen voor volwassenen en voor kinderen en mijn kinderen hebben dus automatisch een kinderarts. Die stuurde ons eerst door naar een soort neuroloog, die wist na twee halve uurtjes observatie te zeggen dat het enige probleem dat mijn kind had was dat het geen keuzes kon maken. Dit is ondertussen al een jaar geleden.

    Toen zijn we voor een privé diagnose gegaan en daar kwam wel een positief resultaat uit: adhd met hoge impulsiviteit.

    Toen ging ik terug naar de kinderarts om een diagnose via de sociale zekerheid te krijgen bij een betere arts dan de eerste dus. Je moet weten dat privé ziekenzorg hier heel duur is en sociale zekerheid volledig gratis. Een groot verschil dus. via de kinderarts werden we dan doorgestuurd naar wat volgens hen de ‘besten’ zijn in het kinderziekenhuis hier. En daar kwam nu dus de laatste diagnose uit na een paar korte testen en een EEG, geen vragenlijsten voor thuis noch school.

    Zij kunnen nu niet zeggen dat hij het heeft volgens hun testjes, maar zoals ik zei weten ze eigenlijk ook niet of hij het niet heeft, dus daarom volgend jaar opnieuw.

    De enige mogelijkheid is nu weer op privé basis te gaan, wat dus heel duur is, of terug te gaan naar het eerste privé centrum en daar verder te werken. Het probleem is wel niet echt de prijs (ik zou miljoenen uitgeven als ik wist dat het zou helpen) maar ik ben ook niet gerust in die privédiagnoses juist omwille van die betaalkwestie. Ik heb de indruk van: die mevrouw zeggen we maar dat haar zoontje wat heeft, komt ze lekker veel langs en verdienen we lekker veel centen. Dus ik vond daar de diagnose wat te makkelijk vallen. Ze hadden het ook over medicatie en dat zie ik ook niet direct zitten, ik vind hem nog zo jong. En zoals ik zei, als ik het met ADHD ogen bekijk doet hij het eigenlijk zo slecht nog niet, behalve die commentaren, daar zit ik toch wel mee.

    Ik zit dus eigenlijk voor het ogenblik een beetje in de knoop en weet niet goed wat nu verder te doen. Hij is ook al een jaar bezig met de ene diagnose na de andere en ik ben er zelf moe van van om van de ene consultatie naar de andere te gaan dus ik veronderstel dat hij er ook genoeg van heeft.

    Ik heb een enorm dilema, gewoon verder doen? afwachten? Stel dat we tijd verliezen zo? Privé gaan en medicatie? Stel dat dat verkeerd is, dat het allemaal zo erg niet is ?

    Eigenlijk wou ik de diagnose om te kunnen denken van: eigenlijk doen we het dan nog zo slecht niet, we passen alle tips toe die we overal te pakken krijgen uit boeken en pb, we geven visolie en praten onszelf alle geduld ter wereld in.

    Maar zonder die diagnose heb ik zo de indruk van: Wat is er aan de hand hier?? Wat gebeurd hier? Misschien is het wel wat anders? Waar ging of gaat het mis?

    Nou, misschien geeft het nieuwe jaar wel nieuwe hoop.

    Ik neem in ieder geval een tip van je aan, ik vind dat opschrijven niet zo'n slecht idee. Want eigenlijk vergeet ik veel van die dingen die hij doet, ik weet zo en voel zo dat het niet goed gaat, maar als ik dan moet gaan opnoemen dan vind ik precies niets, alleen zo vage dingen: hij word boos, is druk, zwijgt nooit, maar dat klinkt allemaal zo vaag, alhoewel er elke dag wel een aantal incidentjes zijn. Dan vragen de mensen van: wat doet hij dan wel, en dan weet ik maar half wat te zeggen, dus zo'n dagboek bijhouden vind ik niet zo'n slecht idee. Hopelijk vind ik er de tijd voor 's avonds want ik heb het de laatste tijd nogal druk, voel me moe, ben wat leeggelopen denk ik, weet niet goed wat het is.

    Nou, ik stop maar met doordraven en zoals gezegd, hopelijk brengt het nieuwe jaar hoop.

    Groetjes. Marleen.

  • marleen

    Indien dit bericht er voor de tweede keer staat vraag ik aan het beheer om dit te verwijderen, ik weet nu niet of het goed aankwam of niet, snap blijkbaar nog niet goed hoe het werkt. Als het er voor het eerst staat, dan liep er iets mis op mijn computer de eerste keer. :)

    Hallo adhd moeder,

    bedankt voor je lieve woorden, dat doet wel deugd.

    Ik weet niet of je al wist van het oude bord dat ik in Spanje woon en hier lopen de zaken van artsen en zo wat anders.

    Ik kan dus niet terug naar de arts, die weg ligt nu stil tot volgend jaar. Wij hebben hier geen huisarts, er zijn artsen voor volwassenen en voor kinderen en mijn kinderen hebben dus automatisch een kinderarts. Die stuurde ons eerst door naar een soort neuroloog, die wist na twee halve uurtjes observatie te zeggen dat het enige probleem dat mijn kind had was dat het geen keuzes kon maken. Dit is ondertussen al een jaar geleden.

    Toen zijn we voor een privé diagnose gegaan en daar kwam wel een positief resultaat uit: adhd met hoge impulsiviteit.

    Toen ging ik terug naar de kinderarts om een diagnose via de sociale zekerheid te krijgen bij een betere arts dan de eerste dus. Je moet weten dat privé ziekenzorg hier heel duur is en sociale zekerheid volledig gratis. Een groot verschil dus. via de kinderarts werden we dan doorgestuurd naar wat volgens hen de ‘besten’ zijn in het kinderziekenhuis hier. En daar kwam nu dus de laatste diagnose uit na een paar korte testen en een EEG, geen vragenlijsten voor thuis noch school.

    Zij kunnen nu niet zeggen dat hij het heeft volgens hun testjes, maar zoals ik zei weten ze eigenlijk ook niet of hij het niet heeft, dus daarom volgend jaar opnieuw.

    De enige mogelijkheid is nu weer op privé basis te gaan, wat dus heel duur is, of terug te gaan naar het eerste privé centrum en daar verder te werken. Het probleem is wel niet echt de prijs (ik zou miljoenen uitgeven als ik wist dat het zou helpen) maar ik ben ook niet gerust in die privédiagnoses juist omwille van die betaalkwestie. Ik heb de indruk van: die mevrouw zeggen we maar dat haar zoontje wat heeft, komt ze lekker veel langs en verdienen we lekker veel centen. Dus ik vond daar de diagnose wat te makkelijk vallen. Ze hadden het ook over medicatie en dat zie ik ook niet direct zitten, ik vind hem nog zo jong. En zoals ik zei, als ik het met ADHD ogen bekijk doet hij het eigenlijk zo slecht nog niet, behalve die commentaren, daar zit ik toch wel mee.

    Ik zit dus eigenlijk voor het ogenblik een beetje in de knoop en weet niet goed wat nu verder te doen. Hij is ook al een jaar bezig met de ene diagnose na de andere en ik ben er zelf moe van van om van de ene consultatie naar de andere te gaan dus ik veronderstel dat hij er ook genoeg van heeft.

    Ik heb een enorm dilema, gewoon verder doen? afwachten? Stel dat we tijd verliezen zo? Privé gaan en medicatie? Stel dat dat verkeerd is, dat het allemaal zo erg niet is ?

    Eigenlijk wou ik de diagnose om te kunnen denken van: eigenlijk doen we het dan nog zo slecht niet, we passen alle tips toe die we overal te pakken krijgen uit boeken en pb, we geven visolie en praten onszelf alle geduld ter wereld in.

    Maar zonder die diagnose heb ik zo de indruk van: Wat is er aan de hand hier?? Wat gebeurd hier? Misschien is het wel wat anders? Waar ging of gaat het mis?

    Nou, misschien geeft het nieuwe jaar wel nieuwe hoop.

    Ik neem in ieder geval een tip van je aan, ik vind dat opschrijven niet zo'n slecht idee. Want eigenlijk vergeet ik veel van die dingen die hij doet, ik weet zo en voel zo dat het niet goed gaat, maar als ik dan moet gaan opnoemen dan vind ik precies niets, alleen zo vage dingen: hij word boos, is druk, zwijgt nooit, maar dat klinkt allemaal zo vaag, alhoewel er elke dag wel een aantal incidentjes zijn. Dan vragen de mensen van: wat doet hij dan wel, en dan weet ik maar half wat te zeggen, dus zo'n dagboek bijhouden vind ik niet zo'n slecht idee. Hopelijk vind ik er de tijd voor 's avonds want ik heb het de laatste tijd nogal druk, voel me moe, ben wat leeggelopen denk ik, weet niet goed wat het is.

    Nou, ik stop maar met doordraven en zoals gezegd, hopelijk brengt het nieuwe jaar hoop.

    Groetjes. Marleen.

  • adhd moeder

    Hoi marleen,

    Ja spanje das toch even een entje hier vandaan ja.

    Goh maar dat die zorgverlening daar zo vreemd in elkaar zit, maar geloof wel dat er een dag is waarbij jou alle eindjes aan elkaar gaan passen hoor.

    Let maar op .

    Het is inderdaad heel goed van je om een dagboek bij te gaan houden, alleen voor je zelf is dat al een hele uitlaat klep, en is voor later heel leuk om terug te lezen.

    Al kun je er nu alleen maar om janken.

    Nou marleen voor jullie daar in spanje waar het ongetwijfeld beter weer zal zijn als hier nu…………….. alvast een heel fijn en vooral voorspoedig 2005.

    Groetjes adhd moeder

  • Sarah

    Hoi Marleen,

    Ik snap heel goed dat je graag wilt weten wat er nu precies aan de hand is en dat het met jullie systeem in Spanje het er niet makkelijker op wordt gemaakt. Maar wanneer ik het objectief en als buitenstaander bekijk lijkt het voor alsnog niet veel uit te maken wanneer je kind nu wel of niet een etiket krijgt. Want je zegt zelf dat je hem zowiezo nog wel te jong vind voor medicijnen. Maar dat er wat moet gebeuren lijkt mij duidelijk. Maar dat kan ook zonder een diagnose. Ons kind kreeg op zijn 8e het adhd etiket maar al ver voor die tijd had ik mij al helemaal ingelezen in hoe je zo'n kind thuis en op school beter kunt laten funktioneren. Er zijn heel veel praktische dingen die je gewoon kunt toepassen. En het schaadt je kind helemaal niet wanneer blijkt dat het geen adhd heeft. Mijn advies is dus om alle richtlijnen die er zijn voor adhd gewoon toe te passen en school daarin te betrekken. Mijn zoon wordt bv. op dit moment bijvoorbeeld ook behandeld in de klas als een dyslectisch kind. Maar wij weten het nog niet zeker maar uit voorzorg helpen ze hem wel al op die specifieke manier.(baat het niet, schaad het niet!)

    Ik wens je heel veel sterkte met jouw zoektocht en trek je niet te veel aan van wat de buitenwereld er allemaal van vindt. Succes!!

    Gr. Sarah!

  • Marlies

    Hoi Marleen,

    Waarschijnlijk zit er niks anders op dan te wachten, maar om de tijd te overbruggen zou ik OMEGA van OPTIMAX aanraden. Dit is een natuurlijk produkt dat o.a. ook kinderen met ADHD kan helpen.

    Bij mijn zoontje heeft het een enorm positieve werking gehad. Zie ook mijn verhaal.

    Het is het proberen waard.

    Ik moet erbij zeggen dat het 4 tot 6 weken duurde voordat het aansloeg.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je heel veel sterkte.

    Groetjes

    Marlies