Tips gevraagd en hulp.... fantasie vs liegen

  • Simone

    Hoi allemaal,

    Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen, heb ook al bij het zkh de hulp ingeschakeld van de adhd verpleegkundige maar die krijg ik vrijdag pas te spreken. Vandaar mijn bericht hier. misschie is het wel heel herkenbaar en heeft iemand tips wat te doen.

    zoon 9 jr (bijna 10) zit op speciaal onderwijs ivm zijn adhd, en op een paar onderdelen lager iq dan gemiddeld. Het gaat op school goed ,zeker met leren maar in zijn gedrag lopen we tegen veel problemen aan de laatste tijd.

    Iedereen kent hem als een vrolijke spontane jongen en zo is hij ook en kan hij ook zijn maar tegen ons zet hij zich met regelmaat af ,en dat zal ieder kind wel doen. Maar wat heel erg opvallend is is zijn fantasie, hij verteld hele verhalen en zelfs zo dat hij er zelf in gaat geloven en het dan ook verder doorverteld alsof het hem of ons gezin is overkomen. Hij kan ook op een hele goede manier iemand wat wijs maken , en die persoon geloofd het dan ook nog eens,terwijl het dan achteraf niet waar blijkt te zijn. Vaak wordt er wel om gelachen omdat hij het dan vol overtuiging verteld heeft, en hij zelf kan er dan ook om lachen en maakt er dan een geintje van. Deed ik zomaar zegt ie dan. Maar is er wel een besef dat vraag ik me af.

    Gaat het liegen cq fantaseren hem niet in de problemen brengen, want daar ben ik wel bang voor en wat kan ik daar aan doen. Hij heeft denk ik wel heel goed in de gaten dat het niet kan maar het gebeurd zegt ie dan. Hij begint met een verhaal wat in beginsel klopt en het eindig in een groot zwets verhaal, laat ik het zo maar formuleren.

    Niemand en zelfs ik geloof het niet altijd meer en dat vind ik heel erg.

    Ook liegt hij wel opzettelijk over dingen die gebeuren bijv. op straat als hij wat uitgespookt heeft wat niet mag, hij ontkend dan alles en ik zie dat dan wel aan zijn gezicht en na 5 keer geeft ie het wel toe maar waarom… en daar weet hij geen antwoord op te geven. heb al vanalles geprobeerd. Nu vind hij het noodzakelijk om voor de fun op straat tijdens het spelen zijn broek te laten zakken en zijn billen te laten zien, dit kan natuurlijk niet. Maar ook hier moet hij dan over liegen.

    Wel ben ik erachter dat dit altijd afspeelt zodra de medicatie is uitgewerkt. Hij slikt ritalin om 8 uur en om 12 uur krijgt hij 10 mg, en daarna niets meer. Zou hij meer medicatie moeten krijgen, zou dit aan het rebound effect liggen want dat heeft hij dus wel rond 5 uur smiddag. Maar omdat hij dan thuis is en niet op school heb ik zoiets van als het niet hoeft dan hoeft het niet, maar volgens mij moet hij gewoon meer hebben omdat hij anders dit soort streken uit haalt…

    En dan nog maar te zwijgen over wat het gaat doen als hij naar het voorgezet onderwijs moet. Daar hou ik me hart helemaal voor vast, en wil daar wel tijdig op in kunnen grijpen maar HOE????

    Hij is makkelijk beinvloedbaar dat zeker, en denk ook dat het nog eerder gebeurd als de medicatie uitgewerkt is, maar moet ik hem dan 24 uur onder ritalin zetten?

  • adhder

    Hoi Simone,

    Heb ook een zoon met ADHD, ken de klappen van de zweep. hij wordt volgende week 18, heb dus al het een en ander met hem meegemaakt. Wat jij beschrijft klinkt mij heel bekend in de oren. Bij Axel heeft het heel erg geholpen, dat hij op 3 momenten van de dag zijn Ritalin inneemt. Op dit moment doet hij het met minder omdat hij zelf aangeeft, niet zijn hele leven afhankelijk te willen zijn, helaas is dat wel waar het op uit draait. Het alternatief dat hij op de Ritalin had was concerta. Deze heb je in verschillende doseringen, misschien is dat voor jou wel een oplossing, maar er zit een eigen bijdrage aan Concerta vast, ze zijn duur en je krijgt niet alles vergoed van de ziektekostenverzekeringen. Er zijn er wel, maar dan wordt er een hoge aanvullende verzekering gevraagd. Ook Axel heeft wegens zijn ADHD op speciaal onderwijs gezeten. Daar liep het regelmatig uit de hand. Ook hij wist overtuigend van een mug een olifant te maken. Dit is helaas een van de symptomen van ADHD. Bij hem heeft een heen en weer boekje op school heel erg geholpen. Verder hadden ze voor hem een speciaal plekje ingericht, waar hij naartoe kon als zijn boosheid weer de overhand kreeg.

    Wat voor een adhd kind zo belangrijk is, is medicatie. Je moet het zien als een berg. je beging onderaan een berg om 8 uur, je gaat na het innemen in snel tempo naar boven, daar blijf je tot ongeveer 3 uur later de pil begint uit te werken. Wanneer je nu wacht tot dat je het volgende moment de pil in gaat nemen, ben je al naar beneden gezakt tot beginpunt. daarna begin je weer opnieuw. Wanneer je zoon na 12 uur geen pil meer krijgt, heeft hij er 's-middags heel veel last van dat er teveel pieken en dalen zijn, terwijl als je om 8 uur, 12 uur en 4 uur een pil geeft, deze optimaal zou gaan werken, er zouden geen pieken en dalen meer zijn. Dat zorgt ervoor, dat hij op een lijn blijft, waardoor er niet zoveel wisselingen meer zijn. Het brengt iets meer rust in zijn hoofd.

    Ik kan je helaas niet vertellen, wat de toekomst gaat brengen. Ik persoonlijk heb nog steeds te maken met een zoon, die ik met een handschoen moet aanpakken. Uiteraard is dat niet altijd even leuk, maar helaas wel nodig. Daardoor krijgt hij structuur en blijft de manier van benaderen goed, hij blijft rustig en goed mee te praten.

    Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt en dat je positiever de toekomst ingaat. Mocht je nog vragen hebben, kun je ze stellen. mijn email adres in deze is antje_vd@hotmail.com

    Veel succes voor de toekomst.

    Groetjes van Anja

  • lvlietstra

    Hallo Simone,

    Ik hoop voor je dat de problemen onderhand wat minder zijn geworden.

    Mocht je nog steeds met dezelfde problemen zitten dan zou ik je willen adviseren om LTO3 te gaan proberen, dit is een homeopathisch middel.

    Voor LTO3 kun je informatie vinden op het internet en zo zijn ze ook te bestellen.

    Zelf ben ik begeleider voor (jong)volwassenen met ADHD/ADD in Friesland en ervaar hier goede resultaten mee, vandaar mijn advies.

    En als je zoon ouder is dan zou ik begeleiding zoeken om zijn zelfredzaamheid te vergroten (v.a ong 15 jaar of ouder) wel iemand zoeken die is gespecialiseerd in ADHD/ADD.

    M.v.g.

    Linda