adhd en medicatie wat niet helpt

  • Mama van drie kids

    Hallo allemaal,

    Ik zal mij even voorstellen, ik ben moeder van drie kinderen. Mijn oudste zoon van 7 heeft vorig jaar mei de diagnose adhd gekregen en kon gelijk aan de medicatie ritalin beginnen in het begin leek het te werken en we waren hoopvol maar na enige tijd verder vinden wij dat onze zoon er niet beter op word.

    De medicatie is al wel wat verhoogd maar zijn gedrag word erger …..op school merkt de juf ook dat hij er niet bij kan blijven met ze'n gedachten en thuis vind ik hem sneller boos en drukker.

    Weten iemand of de dosis misschien te hoog of te laag kan zijn of zouden ze de verkeerde diagnose gesteld hebben. Mijn vraag is ook heeft iemand hier ervaring mee want ik ben eigenlijk geneigd om met de medicatie te stoppen.

    groetjes

  • MaMaSella

    Ja die ervaring heb ik ook. Mijn zoontje is nu ook 7 maar heeft al ritalin vanaf dat hij 5 is. Ik heb het idee dat de tijd dat het stofje werkt steeds minder wordt waardoor hij (lijkt) steeds drukker wordt.

    Ook ik zit weleens te denken of de diagnose wel klopt. Wij hebben hem nu opgegeven voor een adhd poli bij ons in het zh. Hoop dat we wat wijzer gaan worden met kinderarts en kinderpsycholoog.

    Ik zou mss nog eens een diagnose laten maken maar dan ergens anders en anders een gesprek aan gaan over de medicatie.

  • sd.haak@quicknet.nl

    Hallo moeders ,

    hier ook een moeder met een zoon die de diagnose adhd/odd heeft gekregen , toen was hij 8 jaar , ook Ritalin , nou knudde met een rietje , kind sprak ipv 5 kwartier in een uur 8 kwartier in een uur , kon niet meer uit zijn woorden komen, was al een stuitertje , nou toen met de meds 2 x zo erg .

    Wij hebben dit aangekeken en na 3 a 4 dagen zijn we ermee gestopt om die meds te geven , hij was na 2 a 3 dagen weer de “oude ”.

    Wij hebben dit gemeld bij de jeugdpsychiater en zijn ook niet meer met andere meds begonnen .

    Tis een keuze die je maakt , maar als ons kind er zoveel meer last van heeft , sorry heren en damens doctoren .

    Het is jullie kind en jullie beslissen wat baat heeft en wat niet .Jullie leven met jullie kind en de artsen niet .

    Sterkte en sucses.

    Saskia .

  • Can

    Hier de ritalin ook geen succes. Kind verandere langzaam in een zombie en klaagde veel over hoofdpijn. Ook emtonioneel onstabiel, gauw in paniek, huilen om niks, van een mug een olifant maken e.d. kortom, hij zat niet lekker in zijn velletje en is zonder deze medicatie stukken vrolijker

    gr Can

  • muis

    Ik weet nog helemaal niet veel van adhd en medicatie, maar kreeg vandaga te horen dat mijn zoon adhd heeft. Ze vertelde gelijk dat bij 20% van de kinderen met ADHD de medicatie niet werkt. Dus het zou zo maar kunnen dat jullie kinderen bij die 20% horen.

  • jeroen682011@hotmail.nl

    ik ben zelf 43 en gebruik zelf 3 pilletjes ritalin per dag ,…zou het niet aanraden aan jonge kinderen ,het is eigenlijk drugs ,een amfetamine ,…zou een minimale dosis adviseren en het meer gaan zoeken in sport ,vooral duursport ,hartlopen ,zwemmen,…..en dit in combinatie met voeding ,..Absoluut geen kleurstoffen,…zijn dieten te vinden op internet denk ik ,anders huisarts etc,.,….en therapie ,leren structuur aanbrengen ,..leren tot 10 tellen etc ,….maar vooral acceptatie van je handicap…..belangrijk ivm laagzelfbeeld en eventueel daaruitvoortkomend vluchtgedracht dat zich kan uiten in toevlucht tot drank ,drugs ,gokken etc,.succes ,een leven met adhd is niet hopeloos bij voorbaat ,je moert er alleen harder voor werken en altijd je aan je handvaten moeten houden om gelukkig te worden ,succes

  • Spier234

    Mijn zoontje van bijna 7 is sinds 2 maanden gestart met medikinet 10 mg CR, wij hebben nu wel hele goede resultaten hij gaat super goed vooruit op school en zegt zich ook veel beter te voelen. Hij zegt weer rust in zijn hoofd te hebben. Mijn zoontje had vooral concentratieproblemen ( eigenlijk geen concentratie ). Wij hebben wel positieve ervaringen met medicatie ( medikinet CR ' werkt bij mijn zoontje erg goed. Heeft geen rebounds en heeft geen bijwerkingen.

  • info@ikbenuniek.net

    Hallo andere moeders (en vaders natuurlijk)

    Ik heb zelf geen ervaring met adhd medicatie.

    Juist omdat er veel discussie was (en is) over dit onderwerp hebben wij er van afgezien en gezocht naar andere mogelijkheiden. Ik heb in mijn naaste omgeving meegemaakt dat een kind de ene na de andere medicatie kreeg in in wisselende doseringen dat het niet meer het enthousiaste kind is van vroeger maar een hele persoonsverandering is ondergaan (afwezig, agressief, angstig). Dat maakte mij zo verdrietig en ook bang. ADHD is niet te genezen, ook niet met medicatie welke werkt als symptoombestrijding. De oorzaak blijft bestaan.

    Neemt niet weg dat ik heus begrijp dat, in bepaalde extreme gevallen, medicatie een (tijdelijke) oplossing kan zijn om rust te geven zodat men weer verder kan zoeken naar de juiste hulp/begeleiding of alternatieven voor medicatie. Soms is die rust even heel hard nodig.

    Onze dochter is gediagnostiseerd met ADD en mogelijk asperger (zij heeft wat licht autistische trekjes, dyslexie en concentratieproblemen).

    Wij hebben veel baat bij een op haar lichaam aangepast dieet met aanvulling van supplementen, eveneens op haar systeem afgestemt.

    Niet elk adhd dieet is voor elk kind even geschikt! Zij reageren allemaal anders op bepaalde stoffen en hebben andere dingen nodig.

    Dus die ene dure visolie is echt niet voor iedereen DE oplossing. Dus zelf dokteren heeft weinig zin heb ik gemerkt.

    Het is altijd goed om bepaalde stoffen te reduceren of zelfs te vermijden maar dat geld ook voor mensen zonder adhd zoals kleurstoffen, suikers, suikervervangers als aspartaam (zeer giftig) en vele andere voedseladditieven.

    Een overzicht van elle e-nummers met hun gevolgen en veiligheidsindicatie kun je vinden in het gidsje ‘wat zit er in uw eten’ van uitgeverij bouillon, 10 euro)

    Het lastige van AD(H)D is dat er zoveel faktoren zijn die een rol spelen of effect hebben op de persoon. Waardoor de problematiek ook vanuit diverse invalshoeken moet worden te benadert. Dus de ouders, de school, de leerkracht, de lesstof, de werkplek, de voeding etc.

    Dat vergt nogal wat geduld, tijd en inzet van iedereen die met de adhd'er te maken heeft. Maar als alles meewerkt kun je wel veel bereiken en

    hoeft medicatie dus niet meer noodzakelijk te zijn. Wanneer de omgeving is aangepast zal de persoon zich toch steeds beter ontwikkelen en beter in zijn vel komen te zitten wat weer effect heeft op het gedrag.

    Google eens op ‘beelddenken’, ‘hsp’ (hoogsensitieve personen), rechtsgeoriëntheid (dominantie van de rechterhersenhelft).

    Wie weet vindt je daar antwoorden die medicatie nog niet heeft gegeven. Mij heeft het erg geholpen om dingen op een andere manier te kunnen bekijken en dus begrijpen waardoor je ook weet beter kunt zoeken naar oplossingen, bijvoorbeeld in de combinatie dieet en begeleidig.

    Onze dochter heeft baat bij een dieet vastgesteld en onder toezicht van een kinesiologe. Zij test het lichaam op belastingen en tekorten.

    (wellicht zijn er ook andere alternieve geneeswijzen die dit kunnen aantonen middels een andere werkwijze).

    Zij is meer in het hier en nu (in plaats van in haar droomwereld) door het volgen van kunstzinnige therapie.

    (dit sloot het meest aan omdat zij nogal creatief is)

    Meer inzicht in abstracte begrippen die voor beelddenkers ongrijpbaar zijn door het volgen van een Davis Counseling (beelddenken, dyslexie)

    Wij maken alles visueel; planbord, tekeningen om zo overzicht te bieden en zelfstandigheid te bevorderen.

    Zelf ben ik inmiddels gecertificeerd MatriXcoach omdat ik zocht naar een korte, effectieve manier van begeleiden en help

    ik mijn dochter zo ook op mijn eigen manier en zij gaat goed vooruit en is zelfverzekerd. Al zal het leren op school voor haar nooit een makkie zijn, ze heeft ontdekt dat zij beschikt over bijzondere talenten waarmee ze hopelijk later goede dingen gaat doen.

    Bepaald gedrag (bij leren en emotie) kan ook worden beinvloed door met creativiteit en verbeeldingskracht het bewustzijn aan te spreken. Dus

    ook de adhd'er zelf kan iets doen. Vaak ervaren zij veel drukte en chaos in het hoofd waardoor ze het overzicht missen.

    De MatriXmethode kan hierbij helpen zodat rust en ruimte ontstaat om nieuwe dingen te leren en je weer goed te voelen.

    (voor meer info over de MatriXmethode: www.matrixmethodeinstituut.nl)

    (mijn eigen site: www.ikbenuniek.net)

    Ieder volgt zijn eigen weg, dit was en is de mijne tot op heden.

    Ik hoop dat jullie allemaal datgene vinden wat goed is voor je kind en je gezin.

    Vriendelijke groeten,

    Sindy Peters

  • Heidi70

    ritalin werkt niet bij iedereen! Bij mn zoon doet het ook niks.

  • MaMaSella

    Ja dat schrijf je heel leuk. Maar jij bent 43 en kan jezelf leren leven met je handicap omdat je a;l volwassen bent.

    Maar een kind van 7 kan dat niet. Mijn zoon kan zich zonder medicatie absoluut niet concentreren, en neem van mij aan dat sporten en hardlopen niet bijdragen aan een betere concentratie.

    Dus heel leuk wat mensen schrijven over de medicatie, ja ik weet ook dat het slechte zooi is en ik zou het liever ook niet aan hem geven maar voorlopig zit ik met een jongen die al 2x groep 3 gedaan heeft en die waarschijnlijk voor de derde keer moet gaan doen omdat hij ver achterblijft in de concentratie.

    Conclusie……sporten en dieten hebben in veel gevallen geen zin. Vooral niet bij schoolgaande kinderen maar dat is mijn ervaring.