ADHD-medicatie mee naar Buitenland

  • Heidi mv Nick & Twan

    Hoi,

    Misschien kan een van jullie me vertellen hoe jullie dit doen. Wij gaan ieder jaar met vakantie naar Spanje, zo ook dit jaar. Maar nu weet ik dat we voor medicatie van Twan een Schengenverklaring nodig hebben. Nu keek ik net even op de site, maar als ik dat formulier zo zie pffff. Moet ik dan voor ieder land een verklaring? We gaan via België, Luxemburg en Frankrijk en ook weer terug zo. Het is dan wel een heel gedoe.

    Ik lees graag jullie ervaring/advies.

    Groetjes,

    Heidi

  • Es

    De huisarts heeft eens een briefje geschreven toen we gingen vliegen. Maar als je gewoon in Europa blijft en met de auto gaat? Ik zou er niet zoveel drukte van maken. Ik heb al jaren standaard een doosje ritalin in het dashboardkastje liggen. Kom net terug uit Duitsland en had het er niet uit gehaald. Wat kan je eigenlijk gebeuren, in het ergste geval?

  • Heidi mv Nick & Twan

    Dank voor je antwoord. We gaan gewoon met de auto en ik had idd ook al zoiets van: nou ja, wat is het ergste dat kan gebeuren?

    Ik denk dat ik me niet drukker maak, neem het gewoon mee en ik vind het prima.

  • Es

    Zou ik ook doen, misschien niet een enorme voorraad meenemen, en misschien niet op een heel erg zichtbare plek.

  • marieke.pots

    Hoi, wij hebben voor onze jongste zoon 2 jaar geleden een Schengenverklaring aangevraagd toen hij met het vliegtuig naar Zweden ging. Hoe het met autovervoer door diverse landen gaat is mij ook niet bekend. Maar better save than sorry, vraag bij je apotheek een medicijnenpaspoort. Dit is gewoon een A4-tje met de medicijnen die jij of je familieleden op dat moment gebruiken. Ik weet ook niet wat er gebeurt als je het niet hebt, maar je moet de trammelant voor zijn. de Schengenverklaring naar Zweden heeft zijn nut overigens bewezen want onze zoon werd er als alleenreizende jongen vanuit Amsterdam uitgepikt en zijn hele bagage werd doorzocht.

    Prettige vakantie. Marieke

  • Heidi mv Nick & Twan

    Dank voor je antwoord. Een medicijnpaspoort vervangt de Schengenverklaring niet , maar is natuurlijk wel handig.

    Komende vrijdag moeten we naar de kinderarts. Ik zal daar eens vragen hoe je dat moet doen met een verklaring als je 3 landen doorkruist waar je tijdens je reis op de heen en terugreis maar een paar uurtjes bent.

  • pielhazinneke

    Ik heb er laats een aangevraagd voor een autoreis naar Disney. Ze schrijven de eindebstemming op, hoe lang je gaat en hoeveel medicatie je slikt. Ik zou echt niet graag gepakt willen worden met voor twee kinderen een week medicatie (plus reserve) in de auto.

    Bij ons bij de GGZ bel ik op, geef alle info door en twee weken later ligt het op de duermat. Dus gewoon doen, zou ik zeggen en geen risico lopen.

  • Gas58

    In het ergste geval word je in Spanje of Frankrijk voor enkele dagen vastgezet, tot het schengenverklaring alsnog is geregeld, ik denk niet dat je op die manier van plan was je vakantie door te brengen.

    HOEFT niet per se, ligt ook aan het humeur van degene die je aan zou houden en waarvoor… maar met een kleine administatieve handeling voldoe je aan de eisen en kun je zorgeloos reizen.

  • Gas58

    Nee, er is geen grenscontrole meer, maar je loopt het risico betrapt te worden als je bv betrokken raakt bij een eenvoudig verkeersongeval waar je niet eens zelf schuld aan hebt.

    Het hoeft niet te gebeuren, maar het kán.

    Je kunt ook je medicatie kwijt raken en dan in het buitenland nieuwe nodig hebben, ook dan loop je een grote kans dat je een schengenverklaring moet overleggen om een nieuw recept te krijgen.

    Daarbij is het gewoon internationale wetgeving, die is er feitelijk voor gemaakt om je aan te houden, juist om gasten, die jij zo vriendelijk omschrijft, aan te kunnen klagen wanneer ze worden opgepakt.

  • vandijk-devlugt@planet.nl

    Hoi ben Wilco en al jaren bekend met ADHD en depressie.

    Wanneer ik op vakantie ga, neem ik alle medicatie (seroquel, Lexapro, Wellbutrin, en Xanax gewoon mee.

    Vraag bij de apotheek een medicatie paspoort ( formulier)'en ben ( ga vaak naar de VS) nooit met problemen door de douane gekomen!!