schoolkeuze sbao of zmok !?

  • Jolanda

    Hallo

    Onze zoon Mitch van 8 jaar met diagnose ADHD zit in groep 4 van de basisschool.

    Zijn leerprestaties zijn goed maar op sociaal/emotioneel vlak gaat het moeizaam.

    Geeft nu zelf ook aan het niet meer naar zijn zin te hebben want hij is altijd de pineut ! Nu zijn wij aan het kijken naar wat voor school hij eventueel zou kunnen.

    Zijn bezig met het aanvragen van een rugzak maar daarmee zou hij naar een cluster 4 school moeten; een zmok school. Dit zien wij zelf eigenlijk niet zo zitten (vinden hem daar veel te kwetsbaar voor )en voelen meer voor een sbao school, maar daar komt hij waarschijnlijk niet voor in aanmerking i.v.m met geen leerachterstand. Wie heeft er tips en suggesties en ervaringen voor ons.

    Jolanda

  • Albert

    Beste Jolanda,

    Ik ben van mening, dat als jou kind ondanks zijn problemen, op school toch goed presteerd, je hem daar beter niet af kunt halen.

    Het is toch een indicatie, dat hij het emotioneel nog redelijk goed aan kan.

    Het is de huidige structuur die hij heeft, die daar voor zorgt denk ik.

    Als je hem nu op een andere school zet kan dat wel eens anders uitpakken, omdat hij dan in een andere, voor hem onbekende omgeving terecht komt.

    Hij moet weer opnieuw vriendjes maken en mischien dan juist op zijn tenen gaan lopen, om weer structuur in zijn leventje op die nieuwe school te krijgen.

    Juist dat is voor een kind met ADHD moeilijk en het is dan maar de vraag of dat juist niet zijn leerprestaties gaan beïnvloeden. Mijn zoontje is 9, heeft geen ADHD maar vind het ook niet altijd even leuk het is echter dan voor ons de taak om hem te blijven stimuleren.

    Hij zit in groep 5 en er is na de zomervakantie een hoop verandert.

    In groep 4 lag de klemtoon nog niet zo op prestatie's, maar dat is nu dus wel het geval.

    Hij moet nu tafels leren en huiswerk maken om goede cijfers te kunnen halen voor de toetsen die hij krijgt.

    Als blijkt, dat jou zoontje het in groep 5 niet goed kan presteren, kun je altijd zien, of het niet beter is om hem op een andere school te plaatsen.

    Dit is natuurlijk alleen mijn mening en mischien zijn er anderen die hier meer ervaring mee hebben en ook willen reageren op jou vraag.

    (Even voor de duidelijkheid, ik ben 49 en heb zelf ADHHD.)

    Groeten, Albert.

  • Bernadette

    Hoi Jolanda .

    Volgens mij als je een rugzakje aanvraagt is het juist de bedoeling dat je kind op het regulieronderwijs blijft met behulp van dat rugzakje en niks geen gecluster scholen .

    Zal het ff uitleggen :

    Je vraagt dus bij het REC de indicatiestelling aan (regionaal indicatie centrum ) dan kun je twee kanten op .

    Enerzijds dus speciaal onderwijs , anderzijds het rugzakje !!!!!!!!!!

    In dat rugzakje zitten twee bedragen , n.l een bepaald bedrag voor de school , hetzij voor extra leermateriaal , het zij voor extra manuren , hetzij voor administratieve diensten .

    Dat andere bedrag gaat naar externe begeleiding , je hebt het rugzakje aangevraagd al , dus binnen een termijn van dertien weken krijg je bericht daarover , vervolgens dient zich bij jou het door het rec aangewezen ambulante kantoor aan met een ambulante begeleider .Die krijg je kind/school voor een aantal uren per week .

    Een brug te slaan tussen kind en school , de nadruk te leggen op de problemen .

    Er word een behandelingsplan en een doelstelling opgesteld en daar word naar gestreefd .

    Dus als jij al duidelijk het rugzakje hebt aangevraagd is speciaal onderwijs geen optie meer , gr B

  • @kim

    Wat is een sbao school ?

  • Jolanda

    Hoi Kim

    sbao is speciaal basisonderwijs.Dit is bv voor kinderen met leermoeilijkheden(taal, rekenen enz)

    Groetjes Jolanda

  • bea veenstra

    Hallo

    Wij hebben voor onze zoon een rugzak aangevraagd

    Het is de bedoeling dat je na toewijzing idd een keuze maakt, of blijven op het gewone basisonderwijs of een cluster 4 school

    Wij hebben gekozen voor de basisschool, daar is net wat Bernadette zegt volgens ons ook de rugzak voor

    Als je kind op een cluster 4 school geplaats word krijgt hij geen rugzak!

    Wij hebben ook een hele strijd moeten leveren om het voor elkaar te krijgen maar het is ons gelukt

    Mocht hij het alsnog niet redden kunnen we altijd weer bekijken hoe of wat

    Maar dit is zijn vertrouwde school en omgeving en dat is voor een kind met adhd heel belangrijk.

    Dat weegt voor ons ook heel zwaar, zijn eigen vriendjes

    En laat ze op school ook maar eens hun best doen

    Succes

    Bea

  • nina

    Hoi Jolanda,

    Ik heb een zoon op cluster 4 (zmok) zitten. Het onderwijs is op maat in kleine groepen. Bevalt mij en hem meer dan uitstekend. Er is niet meer onenigheid tussen de kinderen onderling dan op regulier onderwijs. Ja, ok… zijn zijn wat heetgebakerder maar er wordt goed ingegrepen. Mijn zoon krijgt ook sova-training, dat mogen ze wat mij betreft op alle scholen invoeren. Hij is een gevoelig kind die makkelijk te kwetsen is. De sovatraining en onze laconieke houding hebben hem “gehard”, hij voelt zich minder in de hoek gedrukt en begint steeds meer voor zijn rechten op te komen. Ook wel lastig, maargoed… mondige kinderen zijn een verhaal apart vind ik, vindt de scheidslijn tussen brutaal en rechten opeisen. Ze hebben wel gelijk tot op zekere hoogte.

    Mijn dochter zit op regulier onderwijs en nog steeds is die rugzak niet rond. Ze heeft inmiddels klininische psychologische problematiek voortvloeiend uit ADHD. Dankzij haar huidige (reguliere) school die veel moeite voor haar doet lukt het nog redelijk. Ze heeft wel 2,5 jaar leerachterstand maar voelt zich niet langer dom. Door goede ondersteuning middels PGB is ze weer te handhaven en ze weet wat ze wel goed kan.

    Wat ik heb begrepen is dat als een kind eenmaal clusterindicatie heeft deze of ambulante begeleiding krijgt of op clusteronderwijs terecht kan. Bij clusteronderwijs is rugzak al in de school verwerkt. Bij mijn dochter gaan we (als het rugzakje eindelijk rond komt) eerst ambulante begeleiding proberen. Ik hou haar bij voorkeur op haar huidige school bij haar vriendinnetjes. Lukt dat niet gaat ze over naar clusteronderwijs. Ik hoop dat ik het voor de zomervakantie nog rondkrijg want voor de 3de keer groep 4 doen is zeker naar cluster 4.

    Er gaan veel vooroordelen rond over dergelijk onderwijs. Ik had ze ook tot mijn zoon op zo'n school terecht kwam :-( het viel 500% mee ;-) !!!

    Meer aandacht voor de kinderen en hun problematiek en wat ik ook heel sterk vind is dat er aandacht besteed wordt aan wat het kind wel allemaal kan, veel belonen. Waar het kind zwak in is, goede ondersteuning bieden en helpen met manieren verzinnen waardoor de leerstof wel logisch of duidelijk wordt.

    Groetjes

    Nina

  • Rianne

    SBAO heette vroeger IOBK en LOM onderwijs. Een school voor Leer en Opvoedingsmoeilijkheden. Het is beslist niet zo dat op de SBAO alleen maar kinderen zitten met een leerachterstand, dyslexie, dyscalculatie etc. Er zitten ook relatief veel hoogbegaafden!!!! En verder nauurlijk ADHD-ertjes en autistjes. Het wordt ook wel de ‘prullenbak’ van de basisscholen genoemd. Als de basisscholen vroeger zeiden “Het gaat echt niet meer zo hoor” dan gingen deze kinderen naar de SBAO. De LGF heeft deze drempel gelukkig veel hoger gelegd. De basisscholen moeten nu eerst aantonen wat ze zoal gedaan hebben voor je kind. De zgn. Inspaningsverplichting.

    Mijn zoon heeft op zo'n sbao-school gezeten totdat er teveel (agressieve) ADHD-ers en andere probleemgevallen op kwamen. Hij werd onder de voet gelopen. Letterlijk. Daarna is hij naar een ZMOK school gegaan omdat er hier in de wijde omgeving geen LZK school is. Daar was het wel wat rustiger. De ‘Rugzak’ was toen nog niet ingevoerd dus terug naar het gewoon onderwijs was niet mogelijk.

    Qua leren vonden we de ZMOK maar zozo… Het leerniveau is erg laag. Nu is mijn zoon hoogbegaafd en dan valt dat dus wel op. In groep 7 ben ik begonnen om hem zelf (bij)les te tegaan geven want op school zat hij meer in de zandbak dan achter de boeken. "Goed voor de Sociaal Emotionele Ontwikkeling' werd er dan gezegd….. Helaas hebben kinderen toch echt wel een diploma later nodig dus… er moet ook geleerd worden. Wij zijn dit dus zelf gaan doen. Met als resultaat; Mijn zoon was de enige leerling die naar een gewone Middelbare school is gegaan (nu met Rugzak). De rest ging naar groep 9 of naar het VSO waar alleen de lagere VMBO niveaus gedaan kan worden. Leerkrachten met een basisschool-bevoegdheid staan daar voor de klas. De Rugzak vinden wij een uitkomst! Wel worden we geconfronteerd met het feit dat mijn zoon op diverse gebieden achterstand heeft opgelopen door het ZMOK onderwijs waardoor de aansluiting met het gewoon voortgezet onderwijs niet goed is. Door intensieve begeleiding o.a. door ons en zijn intelligentie worden de achterstanden steeds kleiner. Hij doet nu HAVO-niveau. De eerste maanden zijn niet makelijk geweeest (vooral dus door het wegwerken van de achterstanden) maar hij heeft een prachtig rapport!!!!!! We zijn trots!!!