graag jullie advies

  • adhd moeder

    Hoi,

    Ik heb een probleem met de jufr. van mijn dochter die op de kleuterschool zit.

    Mijn dochter heeft net als mijn man en zoon adhd en slikt een lage dosering ritalin.

    Nu wil ik altijd een verslag hebben van de leerkrachten voor de kinderarts hoe ze het op school doen.

    Dit gaat dan samen met mijn dagboeken naar de kinderarts en die ziet in een oogopslag hoe het met ze gaat.

    Nou krijg ik van de juf van mijn dochter een vreemd verslag mee waar ik niet weet wat ik er mee aan moet.

    In het verslag komt duidelijk naar voren dat onze dochter het erg goed doet op school en dat ze goed mee doet.

    Is snel over haar toeren als ik vergeet te zwaaien voor het raam of als ze lichte kritiek krijgt van de juf.

    Het geval is dat ze een paar keer naar school is geweest zonder ritalin omdat we die vergeten waren.

    Nu wordt er in dat verslag eigenlijk alleen vermeld dat ze erg benieuwd zijn naar het kind achter de medicijnen.

    Ze is drukker, choatischer, en veel vrolijker zonder medicatie vermeld de juf.

    Werkt wel wat slordiger en kan lekker met andere kinderen kletsen.

    Zij vinden dit gedrag positiever dan wanneer mijn dochter ritalin slikt, ze is niet sloom vermelden ze nog en de tiks zijn verdwenen sinds ze ritalin slikt.

    IDe juf schreef nog eens met nadruk dat ze zonder medicatie een vrolijker kind is.

    Maar thuis ervaren wij dit heel anders………..

    Ze heeft nl al haar nageltjes afgepluktin de klas en aan haar ogen zag je al dat het stormt in haar hoofd.

    Zei zelf “ïk moet zoveel van mijn hoofd, en dat kan ik niet”.

    Is dan thuis niet te pruimen en loopt met haar ziel onder de arm.

    Hoe kan het dan dat ze op school hele andere ervaringen met haar hebben, of is dit een truc om ons als ouders te overtuigen dat ze beter af is zonder ritalin.

    Wij zelf zien het enorme verschil wat ze heeft doorgemaakt sinds ze ritalin slikt, en ook de kinderarts is erg te spreken over haar gedrag.

    Ik maak me ook niet zo druk over die brief maar wel het constant terug komende gesprek dat ze het positief vinden als ze druk is.

    Ik snap er dus helemaal niets van.

    Ik zelf krijg sterk de indruk dat ze het willen gooien op een over belast kind omdat ze erg hoge eisen aan zich steld, en niet snel tevreden is, alles moet pietje precies.

    We hebben meerdere gesprekken gehad met de directrice erbij omdat ik vond dat de juf zich te veel bemoeide met de medicatie.

    Tijdens die gesprekken wast ze zich in alle onschuld en vermeld duidelijk dat ze zich daar niet mee kan bemoeien omdat een zaak is voor de ouders.

    Maar deze brief is toch voor mij heel duidelijk wat zij vind van medicatie.

    Wat moet ik hier nu mee, is er iemand onder jullie die mij advies kan geven hoe ik dit moet gaan aanpakken.

    Groetjes adhd moeder

  • Greet

    Hallo moedertje,

    tja, wat moet je daar nu weer mee?

    Ik heb toch een aantal vragen hoor : je zegt dat je je dochtertje een paar keer R vergeten te geven bent, wel… ben je er zeker van dat het DIE momenten zijn die de juf bedoelt?

    Als ze drukker is zonder die R, vraag ik me af de juf wel goed bij haar verstand is om te zeggen dat ze dat leuker vindt : meestal gaat het toch omgekeerd en zijn het de juffen die geen last willen met de kinderen.

    Ik denk dat de juf wrs. vragen heeft bij medicatie op deze jonge leeftijd (hoe oud was ze alweer : 4 of 5?) en als dàt het geval is, prijs je dan gelukkig met deze juf!

    Zoals je weet wordt R afgeraden onder de 6 jaar en misschien weet de juf wel meer over adhd en medicatie dan jij vermoedt en heeft ze daar haar eigen ideeën over.

    Waarom vraag je niet eens een apart gesprek met haar zodat zij aan de ene kant haar visie kan uitleggen en jullie jullie kant van het verhaal kunnen doen.

    Wat ik zeker zou doen is met de kinderarts bespreken of dat voorschrijven van R voor zo'n klein kind wel de beste oplossing is : ook al functioneert ze beter mèt en is het leven voor jullie allemaal veel aangenamer, blijft een feit dat R op zulke jonge leeftijd afgeraden wordt omdat de hersencellen nog volop in ontwikkeling zijn en niet, zoals men lang gedacht heeft, al volledig ontwikkeld zijn bij de geboorte.

    Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt dat ik de medicatie van je dochtertje in twijfel trek : alleen jullie zien het verschil en jullie moeten beslissen wat voor haar het beste is. Ik vind alleen dat je dat gegeven eens moet voorleggen aan je kinderarts want het is toch zo makkelijk een voorschriftje te geven hè…

    Ik vind dat hij zijn verantwordelijkheid in deze moet nemen en jullie recht in de ogen moet kunnen kijken als hij R voorschrijft aan een kind van die leeftijd : jullie gaan toch af op zijn ervaring en kennis wat deze medicatie betreft en ik zou mijn bezorgdheid uitspreken als ik jullie was.

    Ik weet dat dit misschien niet het antwoord is waar je op zat te wachten maar het gaat toch om je kind en zoals we allemaal weten : voor onze kinderen willen we alleen het beste!

    En aangezien wij allemaal leken zijn in deze materie ligt de verantwoordelijkheid hier in de eerste plaats bij je kinderarts die je volgens mij ècht op de rooster moet gaan leggen wat dit betreft! Hij is het die je een eerlijk antwoord op al je vragen moet geven en die vragen moet je hem dringend gaan stellen… vrees ik!

    Dus : afvuren maar die pijlen, 't is toch bijna nieuwjaar ;)

    Sterkte en veel liefs,

    Greet

    PS Je kent me al langer dan vandaag en je weet ook dat mijn zoon Concerta neemt dus ik ben zeker niet tegen medicatie maar op die jonge leeftijd… ik weet het echt niet!

  • @kim

    hoi adhd moeder

    Je vroeg om een verslag van de leerkracht over hoe je dochter het op school doet.

    Ik krijg de indruk dat de leerkracht je niet heeft begrepen.

    Dit verslag gaat over met of zonder medicatie.

    Mijn idee is om nogmaals met de leerkracht te praten en het nog een keer uit te leggen zodat ze begrijpt wat je bedoelt.

    vr groet van kim

  • adhd moeder

    He greet,

    Pittig advies. lekker gekruid ook. hahahaha

    Maar snap precies wat je bedoeld.

    Op zo'n jonge leeftijd al aan de ritalin ben ik het helemaal met je eens maar……

    Onze zoon slikte ook met 5 jaar al ritalin en hebben ontdekt dat het voor hem de enige juiste oplossing is geweest toen de tijd.

    Ik weet dat het moeilijk is om zoiets te begrijpen, maar ik denk dat je dat als ouders het beste in kan schatten.

    Die juf is dus weldegelijk over haar gedrag gaan spreken nadat onze dochter die ritalin niet had geslikt die dag.

    En jaa ze vind het prettiger voor haar zelf als onze dochter zo druk is zonder ritalin.

    Wij hebben al vele gesprekken gehad met haar, maar het schijnt niet tot haar door te dringen.

    De kinderarts heeft samen met ons overlegd voordat we aan de ritalin begonnen.

    En omdat we gezien hebben wat het met onze zoon heeft gedaan.

    Wij weten dat het een jonge leeftijd is maar hebben zelf die beslissing genomen.

    Voel me er ook niet prettig bij want je gunt het kind inderdaad het beste.

    iedere ouder zou dat toch willen.

    Nou greet bedankt voor je eerlijk antwoord en groetjes he

    Liefs adhd moeder

  • Greet

    Hallo moedertje,

    ik hou van pittige gerechtjes, hahaha!

    Neen, even ernstig nu : als jullie met de kinderarts overlegd hebben en jullie samen overwogen hebben of jullie wel of niet met R zouden starten ondanks die jonge leeftijd, heb ik alle begrip en vooral respect voor jullie beslissing!

    Wat die juf betreft dan : laat maar waaien dan????

    Waarom zou je tegenover haar dan verantwoording moeten afleggen? Zoals je al zei : als ouders weet je wat het beste is voor je kind en daar heeft zij zich ook bij neer te leggen!

    En wat dat spontane betreft : ook onze zoon is en was, zonder medicatie, ook een pak spontaner…. zo spontaan dat hij zichzelf in nesten werkte en nog niet zo'n klein beetje ook! Nu, met medicatie, is hij allesbehalve een zombie : hij beschikt nu alleen (soms :( ) over de remmen die voorheen ontbraken.

    Al loopt het nog niet steeds over rozen (met welke jongere trouwens wel? :))….

    Het is dus inderdaad als ouders en opvoeders een grote stap om naar medicatie te grijpen en dat doe je dan ook niet zomaar op één twee drie!

    Het komt erop aan te zien waar jouw kind het beste mee is en dat is bij jullie dus, net als hier, erg duidelijk!

    En wat die juf betreft : de (kerst)boom in?

    Liefs, Greet

  • @kim

    Ja sorry hoor maar ik zie niet waar die leerkracht zo fout is dat ze de (kerst)boom in mag.

    In de brief staan voor delen maar ook nadelen in en ik haal ook niet echt uit die brief of ze voor of tegen R is.

    Gr kim (die een beetje dom is ?)

  • marleen

    Hallo adhd moeder,

    ik begrijp jouw gevoel een beetje,

    ik heb enigzinds eenzelfde ervaring nu met mijn zoon, het enige verschil is dat hij nog geen oficiele diagnose heeft (alleen van een privécentrum waar ik ook niet 100% achter sta) en dus ook geen ritalin neemt.

    Maar bij mij komt het dus ook voor dat ik mijn zoon eigenlijk veel te druk vind voor wat de ‘normale’ standaardnormen voor een kind zouden zijn en op school zeggen ze vaak van: het is zo erg wel niet, het is normaal voor zo'n kind, het zijn nu drukke dagen dus is het wel normaal….. allemaal comentaartjes in de zin van: eigenlijk overdrijf je wel een beetje.

    Volgens mij spelen hierbij 2 dingen een rol. Eerst en vooral denk ik dat we (jij ook) geluk hebben met de juf van onze kinderen. Het beste wat een adhd kind kan overkomen is een juf hebben die het allemaal zo erg wel niet vind. Dus in dat opzicht vind ik het wel goed.

    Maar aan de andere kant zou ik bij jouw juf bijvoorbeeld vragen: heeft ze zelf kinderen? Sinds ikzelf kinderen heb zie ik de kinderen in de klas ook anders, een klassituatie is ook anders dan een thuissituatie, het is voor vele kinderen moeilijk om in de klas stil te zitten en braaf te zijn, maar als ouders daarbij zeggen dat het kind ook thuis druk is, als het kind ook op de speelplaats druk is,…. dan veranderd er volgens mij wel wat.

    Ik heb soms de indruk dat juffen zonder kinderen van die lieve juffen zijn (soms als je geluk hebt natuurlijk) die kinderen gewoonweg heel graag zien en lief vinden wat ze ook maar doen. Hun drempel ligt veel hoger, 's avonds gaan ze gezellig naar huis, lekker uitrusten en morgen weer de mooie baan met de kindjes waar ze (gelukkig) vaak veel voor over hebben. Dit kan dus een voordeel zijn, een heel groot voordeel, maar hun commentaar over hoe het gedrag van de kinderen is is dus ook met een andere kleur getint.

    Vorig jaar was mijn zoon een duivel bijna volgens de leerkracht en dit jaar is hij ineens bijna een ‘engeltje’ (zo goed is het nu ook weer niet)

    Dus ik heb vaak mijn twijfels bij de interpretaties van juffen of van wie dan ook eigenlijk. Wat is nu eigenlijk Druk?? Voor mij is dit misschien wel heel wat anders dan voor jou? Wat is nu veel en weinig??

    Was het verslag gebasseerd op echte nummers? Ik bedoel bijvoorbeeld: hoeveel keer in een uur staat ze op uit haar stoel? Hoeveel keer in een uur valt ze van haar stoel? Hoeveel keer in een uur vraagt ze aandacht door praten…? Hoeveel keer in een uur krijgt ze problemen met een ander kind….?

    Misschien zouden de verslagen echt meer op een objectieve manier moeten gebeuren, dat is misschien wel moeilijker en meer werk, maar commentaren van ik vind een kind druk of niet druk kan van de ene juf naar de andere veel veranderen.

    Weet niet of je er wat aan hebt.

    Groetjes en het beste ermee.

    Marleen.

  • adhd moeder

    Hoi Kim,

    Nee je bent niet dom.

    Ik zal je uitleggen waarom de juf tegen ritalin is.

    Ze heeft al meerdere keren gezegd dat onze F sloom was terwijl ze de minimale dosering heeft 0.25mg.

    Ze zou tiks hebben in de klas, en zat veel te dagdromen.

    Heb toen een hele dag in de klas meegelopen en F geobserveerd.

    Niets slooms aan hoor maar weet je wat het was?

    F verveelde zich, had behoefte aan werkjes met een uitdaging, iets nieuws leren.

    en dat terwijl ze nog maar een half jaar op school zat.

    Toen heb ik zelf een gesprek aangevraagd en dus uit de doeken gedaan dat ze niet sloom is van de medicatie maar zich zat te vervelen.

    Wilde ook niet naar school want kon thuis ook knutselen en kleuren zei ze steeds.

    F is verder dan andere kindjes van haar leeftijd, en vraagd gewoon meer uitdaging als een ander.

    Dingen vervelen haar snel, en als ze iets kan wil ze weer iets anders leren.

    Dus toen dat verhaal niet opging en wij een keer de ritalin hadden vergeten merkte ze gelijk op dat ze zonder ritalin beter functioneerd naar HAAR zin.

    Zij ziet alleen het woordje ritalin staan maar denkt niet aan de problemen die een kind heeft als ze deze medicatie slikken.

    Doordat ze het zo druk heeft om alles in de gaten te houden en om met de andere kinderen te kletsen vraagt ze minder aandacht voor uitdagende werkjes.

    Snap je m, puur gemak zucht.

    De juf is zelf ook eeeeeerg druk en zegt zelf ook hele drukke kinderen te hebben.

    een een opmerking van mijn kinderen zijn ook druk dus die moet ik dan ook eens in de gaten gaan houden schoot bij mij in het verkeerde keelgat.

    Dat was voor mij een teken dat deze juf maar een ding wil haar zinnen doordrijven!

    Ze werkt wel mee met verslagen maar blijft er op hameren dat ze het niet eens is met de keuze van ons en de kinderarts.

    Zij heeft ook les gegeven aan mijn zoon en zegt over hem dat hij wel degelijk zijn tabl nodig heeft anders kan hij niet functioneren.

    Daarom begrijp ik niet dat de juf niet inziet dat het bij F het zelfde liedje is.

    Bij meisjes toont het zich nu eenmaal anders als bij jongen, met een grote vergelijking.

    De onrust in het hoofd.

    Ik laat het er maar bij zitten, want de energie die ik er aan moet besteden kan ik thuis beter geven.

    En zoals greet al zei de boom in met die juf.

    groetjes adhd moeder

  • @kim

    ik heb het voledig begrepen een eigenwijs mormel !!!

    Weet je wat ,gebruik haar maar als piek in de hoogste boom die er te vinden is.

    En die juf die wij vorig jaar hadden kan in de boom ernaast.

    Hetzefde verhaar maar dan andersom (wel r en veeel graag )

    zoen van kim (kerstgevoel slaat hier toe ) :):):)

  • Greet

    Haha Kim,

    zie je nu waar die kerstbomen eigenlijk voor bedoeld zijn??? Ze moeten wel een betekenis hebben want die van ons staat weer scheef en is zoals elk jaar het onderwerp van een hoogoplopende ruzie tussen manlief en mij ;)

    Kerstmis : ‘het feest van de vrede’… :D

    Groetjes, Greet

    P.S. Sorry Det, was volledig ‘off topic’ en ik heb mezelf al in de hoek gezet hoor!